
3 idei despre cum te poate ajuta un ghostwriter să-ți crești brandul antreprenorial
de Crafters - 15 aprilie, 2024
Rubrica #3idei de luna asta este semnată de Adelina Bălan, Solopreneur, Freelance Content Writer & Ghostwriter cu o abordare personală, etică și strategică. Adelina crede în comunicarea human-to-human și în puterea rezonanței: când un brand se lasă văzut și își face vocea auzită, le dă șansa și altor oameni să se simtă văzuți și auziți. În continuare, Adelina scrie despre 3 moduri prin care ghostwriting-ul poate ajuta un antreprenor să-și crească brandul personal.
Acum câteva luni am dat un search pe LinkedIn: cuvântul căutat era ghostwriter, iar locația filtrată – România. Am fost surprinsă să constat că foarte puțini profesioniști din industria comunicării își asumau rolul ăsta – subsemnata fiind unul dintre exemple, hehe 🤭 Ghostwritingul e un tip de scris aparent neexplorat pe piața locală. Folosesc intenționat „aparent”: este posibil ca unii specialiști în comunicare să se poziționeze cu un alt titlu – sinonim –, precum cel de content writer pentru branduri personale.
Ți s-a aprins un beculeț când ai citit titulatura de mai sus? Well, poate că deja ai auzit de ghostwriting, într-o formă sau alta, măcar în treacăt, chiar dacă serviciul nu era denumit fix așa.
Pentru că nu există foarte multe informații educative pe acest subiect – cel puțin, nu la noi –, se creează anumite confuzii [✖️ de tipul ghostwriter = scriitor de cărți]. Așadar, începem articolul cu fundamentul: o definiție simplă a ghostwritingului, mai precis a rolului de ghostwriter.
✍️ Ghostwriterul este scriitorul care scrie diferite tipuri de texte: de la cărți, până la texte pentru LinkedIn, articole de blog, articole de opinie, newslettere etc. Aceste texte vor fi publicate cu numele altui autor, de aici și denumirea de ghost 👻 [Din fericire, într-o relație profesională de încredere, nimeni nu ghostuiește pe nimeni.]
În contextul comunicării, al marketingului și al businessurilor antreprenoriale, ghostwriterul este specialistul care scrie texte pentru branduri personale: CEO, CMO, head of [something], lideri de opinie din companii și relevanți în industria lor, antreprenori/soloprenori ale căror afaceri se bazează [și] pe brandul lor personal etc.
Din punctul meu de vedere, mai puțin contează rolul profesional/titulatura celui care ia în calcul să colaboreze cu un ghostwriter. Mai importantă este intenția pentru care ia această decizie, intenție care are de regulă anumite obiective de comunicare [pe termen mediu și mai ales lung] asociate.
Și-acum hai să explorăm și, pe cât posibil, aprofundăm 3 moduri în care un ghostwriter te poate susține să-ți crești brandul antreprenorial:
#1 Ghostwriterul creează o conexiune mai bună între brandul tău personal și oamenii care rezonează cu misiunea ta antreprenorială
Prin comunicarea de brand personal poți aduce mai aproape oamenii de brandul tău antreprenorial: asta pentru că un cititor empatizează în general mai ușor cu un text scris de un alt om – fie el fondatorul brandului antreprenorial sau un [alt] lider de opinie din companie – decât cu un text care apare, de exemplu, pe o pagină de social media a companiei.
Practic, prin comunicarea creată în numele brandului tău personal girezi pentru brandul antreprenorial, atât timp cât cele două sunt interconectate și unul dintre obiectivele clare ale brandului personal este să-ți susțină brandul antreprenorial.
Prin opiniile, perspectivele, poveștile, studiile de caz expuse pe pagina de LinkedIn, pe blogul tău sau într-un newsletter semnat cu numele tău, inviți cititorii să cunoască și o altă fațetă – ceva mai personală – a brandului antreprenorial pe care îl reprezinți. Evident, aceste lucruri necesită expunere și asumare din partea ta, altfel se diminuează mult prea mult sau dispare „personalul” din „personal branding”.
Cum intervine ghostwriterul în ecosistemul brandului tău personal și creează o conexiune mai puternică și constantă cu audiența ta? Prin scrierea de conținut relevant, ancorat în personalitatea și povestea ta personală și antreprenorială; prin conținut care îți surprinde vocea. Sigur că și tu poți face aceste lucruri – on your own. Dar ai nevoie de o viziune strategică a comunicării și, esențial, de skill-uri bine șlefuite de scris. Șlefuirea skill-urilor de scris înseamnă timp și efort. Îți asumi timpul și efortul în direcția asta sau delegi unui ghostwriter care… și iată că ajungem la a doua idee 👇
#2 Ghostwriterul conturează un fir narativ consecvent, coerent și autentic, prin faptul că pune cap la cap piesele de puzzle ale poveștii tale personale și antreprenoriale
You know your personal and entrepreneurial story – că doar e povestea ta. Dar pe cont propriu poate fi dificil să pui cap la cap toate piesele de puzzle și să le redai într-un mod simplu, constant și consecvent în comunicarea scrisă a brandului tău personal. Se zice că e greu să vezi ce scrie pe borcan, dacă tu ești în interiorul borcanului.
În plus, din experiență zic că este posibil să nu comunici suficient de des despre subiecte importante pentru audiența ta, să-ți minimizezi anumite performanțe și astfel să ratezi unele oportunități, precum potențialul de a genera conversații constructive în domeniul tău.
Aici intervine ghostwriterul: cu perspectiva omului și a specialistului din exterior și cu o doză zdravănă de curiozitate pentru cine ești tu ca expert/antreprenor/lider/you name it și, în egală măsură, ființă umană. Îți descoase periodic povestea, îți pune întrebări, este profund conectat la realitatea businessului tău. Așteaptă-te să te întrebe cum ai pus bazele brandului antreprenorial, dar și la ce evenimente ai participat recent, ce insight-uri ți-ai luat de acolo.
Poate că te va întreba ce te frustrează la domeniul tău și care sunt, în opinia ta, elementele necesare pentru a face o schimbare în bine în industrie. Un ghostwriter poate adresa și întrebări „incomode” sau la care poate că nu te-ai gândit, dar face toate astea pentru a te înțelege în profunzime și pentru a-ți surprinde nuanțele și detaliile de finețe în textele pe care le va scrie pentru tine.
Apropo, nu-ți face griji dacă obișnuiești să treci rapid de la un subiect la altul, de la o idee la alta când îi povestești despre toate cele mai sus menționate: ghostwriterul este pregătit să facă ordine în gândurile și ideile transpuse în texte. Unul dintre rolurile sale e să pună cap la cap piesele de puzzle.
Când creezi un puzzle clar pentru povestea ta și integrezi și repeți firesc idei-cheie care îți susțin poziționarea, câștigi încrederea audienței și îți consolidezi reputația.
#3 Conținutul scris de ghostwriter pentru brandul tău personal îl completează și potențează pe cel creat în numele companiei/brandului antreprenorial pe care îl reprezinți
Dacă resursele îți permit să mergi pe ambele fronturi – comunicare de brand personal și comunicare de brand de companie/antreprenorial –, e bine să știi că acestea se completează și potențează reciproc. Cu un disclaimer de bază: e nevoie de un fir roșu și strategic în spate, altfel riști să compromiți coerența întregii comunicări și să-ți sabotezi eforturile.
Să presupunem că există acest fir roșu și creezi deja, intern și/sau împreună cu o echipă externă, conținut pentru brandul companiei tale. După o cercetare mai atentă, ajungi la concluzia că merită să investești resurse și în comunicarea pentru brandul tău personal. Mai departe decizi să colaborezi cu un ghostwriter.
În acest caz, recomand ca planurile editoriale să fie interconectate și să prezinte, din diferite unghiuri, subiecte relevante din domeniu.
➡ De exemplu, să zicem că pe pagina de LinkedIn a companiei vorbești într-o postare despre un set de noutăți legislative care impactează direct industria; pe pagina ta de brand personal poți să-ți prezinți, ca lider cu expertiză/om de business cu autoritate pe subiect, punctul de vedere referitor la impactul acestor schimbări legislative, oferindu-le cititorilor o perspectivă despre modul în care se pot raporta de acum înainte la ele și ce măsuri/acțiuni au de implementat în companiile lor [în caz că vorbim despre B2B]. Vii astfel cu un punct de vedere care îți întărește autoritatea și poziționarea și care, implicit, creează o încredere mai mare în brandul antreprenorial [îți amintești ce scriam la punctul 1?]
➡ Un alt exemplu: să zicem că anunți, pe pagina companiei, că urmează să pregătiți un proiect/eveniment nou a cărui lansare va fi peste o lună. În acest timp, pe pagina de brand personal poți include în planul editorial și câteva postări menite să contureze o [mini]campanie de teasing în care oferi informații din backstage [de la insight-uri din discuțiile cu potențiali parteneri, până la modul în care tu și echipa ați avansat cu proiectul, în ciuda blocajelor întâmpinate în proces].
Încheiem într-o notă mai mult personală decât antreprenorială 😊
Beneficiile pentru brandul tău antreprenorial, aduse de colaborarea pe termen lung cu un ghostwriter, pot fi relevante și business-wise din mai multe puncte de vedere. Dacă ai resursele necesare și pentru tine e important să-ți comunici brandul personal într-o manieră consecventă, cu miez, care să te reprezinte for real, atunci merită să iei în considerare o astfel de colaborare.
Dincolo de avantajele business-related, colaborarea strânsă cu un ghostwriter te ajută să te vezi mai bine, să observi lucrurile mișto care se întâmplă în viața ta sau pe care le construiești în plan profesional: de la modul în care îți susții echipa, până la felul constructiv în care challengeuiești status quo-ul din industrie.
Ghostwriterul îți pune întrebări despre tine, despre perspectivele tale, despre ce obișnuiești să faci și îți dă spațiu să te deschizi. Când ai spațiu de deschidere și ești ascultat(ă), devii tu însuți/însăți mai prezent(ă) și mai atent(ă) la experiențele relatate. Fiind invitat(ă) să vorbești despre lecțiile și realizările tale, poți începe să-ți dai mai mult credit pentru lucrurile bune pe care le aduci, alături de echipă, în viața brandului tău antreprenorial și în viața comunității/societății. Ăsta nu e neapărat un KPI, dar cu siguranță poate deveni un lucru neprețuit pentru tine ca om.
Dacă ți-a plăcut acest articol și vrei să afli mai multe despre ghostwriting și scris în general, te poți conecta cu Adelina pe LinkedIn. Iar dacă preferi o versiune și mai personală a scrisului său, te invităm pe blogul ei de aici.