#3idei pentru un conținut audio relevant. Cu Sabina Varga, Content Strategist & Podcaster
de Crafters - 28 martie, 2023
Rubrica #3idei de luna asta este semnată de Sabina Varga. Sabina este copywriter, content strategist cu 15 ani de experiență și gazda Zest Podcast din 2019, iar în continuare împărtășește 3 recomandări pentru un conținut audio relevant. 👇
#3idei pentru un conținut audio relevant
Am văzut recent un schimb de replici pe Twitter (mai sunt 3-4 români pe Twitter, iar eu sunt unul dintre ei) în care cineva spunea că podcasturile i se par inutile și o pierdere de vreme. Apoi am citit un interviu cu un publicitar care zicea că n-are nici timp, nici răbdare pentru podcasturi. Nu sunt de acord cu ei, ar fi și culmea, dar înțeleg la ce se referă.
Valul de podcasturi din ultimii 2-3 ani a venit cu multe producții, uneori făcute de vedete, cărora le lipsesc ingredientele conținutului audio relevant.
1. Tema clară
Orice content bun, indiferent de format – text, video, audio – trebuie să aibă o temă clară. Ce-a vrut să spună autorul? Dacă vorbești despre de toate, vorbești, de fapt, despre nimic. Când faci un podcast, trebui să știi de la început care e tema întregii producții și a fiecărui episod în parte. Tema îți dă o direcție ca producător/gazdă (pe cine inviți, ce întrebări pui), dar le dă și ascultătorilor o idee la ce să se aștepte și șansa să decidă dacă îi interesează sau nu.
2. Structura
„Hai să ne întâlnim să vorbim și să-i zicem podcast” nu prea funcționează. Nu merge nici măcar când inviți super vedete, crezând că orice le iese din gură e aurit. Dacă vrei să faci un podcast relevant pentru audiența ta, trebuie să te documentezi și să ai o structură flexibilă pentru discuție (sau monolog sau orice alt format alegi). Să știi în ce direcții vrei să mergi, să conduci invitatul prin interviu, dar să lași loc și pentru surprize. Trebuie să-ți iasă un episod coerent, cu cap, coadă și condimente.
3. Content first
Nu primează vocea de radio a gazdei sau personalitatea cuceritoare. Nu contează nici măcar ce producție impresionantă știi să faci (deși calitatea e importantă). Nici faima invitaților nu e pe primul loc (am avut surpriza, iar alți podcasteri mi-au confirmat-o, că cei mai cunoscuți invitați nu aduc neapărat și cea mai mare audiență). Primează calitatea informației pe care o livrezi. Ce știi să scoți de la invitați. Cum poți construi o poveste. Cum legi lucrurile între ele astfel încât să creezi momente de „aha!” Cât poți să inspiri și să motivezi. Pentru asta, cei care fac conținutul trebuie să fie ei înșiși pasionați de subiect.
***
Pe Sabina o poți citi pe blacusens.ro și o poți auzi la Zest Poscast. Recent, a lansat un atelier de scriere compulsivă – mai multe detalii aici.