
Ce urmează după strategie. Exemple de acțiuni concrete de comunicare
de Crafters - 24 aprilie, 2025
Auzim des – mai ales de la antreprenorii care sunt la o primă colaborare cu o agenție de comunicare – următoarea întrebare: „Ce urmează concret după ce avem strategia de comunicare?”. În contextul în care strategia are uneori reputația unui document „de sertar”, vag, abstract, prea sofisticat sau, din contră, ceva ce ChatGPT ar „gândi” în mai puțin de o secundă, e de înțeles nevoia antreprenorilor de a-și reprezenta cât mai specific ce urmează după strategie.
Răspundem la întrebarea asta în continuare, însă înainte de a intra în exemplele practice, e nevoie să punctăm un detaliu important, la care ținem: acțiunile fără strategie duc, mai devreme sau mai târziu, într-un dead-end. Așa că exemplele de acțiuni despre care vom vorbi nu au rolul de a înlocui strategia. Dimpotrivă. Valoarea reală a unei strategii constă tocmai în faptul că NU e doar o înșiruire de activități punctuale, ci o viziune coerentă care se asigură că toate acțiunile de comunicare lucrează împreună pentru un scop comun: să poziționeze brandul în viața clienților săi, să-i crească reputația și să câștige încrederea și atenția publicului.
Am structurat totul în doi mari piloni, urmați de un studiu de caz care îți va arăta cum se desfășoară dansul dintre strategie și implementare în realitate.
Acestea fiind clarificate, să-ncepem. 👇
Elementele-cheie ale unui plan de acțiuni de PR & comunicare
E evident – chiar și pentru cineva fără experiență de PR – că fiecare plan de comunicare are particularitățile sale, care sunt determinate de obiectivele de business și de brand, de stakeholderii pe care îi vizăm în comunicare, de canalele pe care le avem în vedere, de provocările de care trebuie să ținem cont etc. Cu cât toate acestea se ramifică mai tare, cu atât crește și complexitatea comunicării. Cum probabil intuiești, ar fi imposibil să dăm mai departe toate aceste nuanțe într-un singur articol, așa că o să simplificăm, cu riscul de a generaliza. Îți propunem să ne raportăm cu prioritate la acele elemente specifice unei comunicări de bază, pe care le putem împărți în doi piloni:
1) PR și media relations
PR-ul și relațiile cu presa reprezintă totalitatea acțiunilor prin care brandul tău comunică prin intermediul canalelor media și al influencerilor pentru a-și crește vizibilitatea și reputația. Acest pilon include dezvoltarea și transmiterea de comunicate de presă, cultivarea relațiilor cu jurnaliști-cheie, participarea la interviuri relevante, organizarea de evenimente pentru presă, colaborări cu influenceri, oferirea de comentarii pentru materiale despre industrie și contribuții sub formă de articole de opinie. Toate aceste acțiuni au ca scop poziționarea brandului ca autoritate în domeniul său și obținerea unei prezențe media care construiește încredere și vizibilitate.
2) Creare de conținut pentru canale proprii și terțe
Acest pilon poate să includă, de exemplu, publicarea de articole de blog, conținut pentru canalele de social media, producerea unui newsletter, realizarea de studii de caz și rapoarte de industrie, dezvoltarea de ghiduri și e-book-uri, crearea de webinarii educaționale și tutoriale video, producerea de infografice cu date owned, lansarea unui podcast propriu, scrierea de articole de opinie pentru publicații terțe. Scopul acestor acțiuni este de a crea un flux constant de conținut valoros care atrage și reține atenția oamenilor din audiență și care generează încredere, loialitate și uneori chiar conversii.
Activități concrete de PR
● Comunicate de presă. Acestea sunt materiale de presă care se trimit către mai multe publicații odată și comunică subiecte cu valoare de știre (noutăți, inovații, studii, schimbări de impact). De exemplu: Rezultate financiare din anul anterior (Q1), Studiu de piață (Q2), Lansare produs/ serviciu nou (Q3), Anunț parteneriat strategic (Q4).
● Interviuri. Materiale media bazate pe un pitch dedicat unei singure publicații. Secretul stă în identificarea unui subiect relevant atât pentru business, cât și pentru publicație. De exemplu: povestea fondării business-ului (dacă are suficient PR material), comentarii despre piață sau interviuri pe subiecte specifice din domeniu. Demersul de pitching adresează o plajă largă de formate media – de la publicații online/ print la podcasturi, newslettere etc.
● Articole de opinie. Materiale pe care le semnează antreprenorul sau alți specialiști din echipă în publicații care găzduiesc acest format. Este o modalitate excelentă de a demonstra expertiza și de a construi autoritate în piață.
● Proiecte editoriale speciale. În general, acestea sunt proiecte paid, care își propun să pună pe agendă un subiect important care are legătură cu brandul, prin conținut jurnalistic (atenție, nu e doar o exprimare mai fancy pentru clasicul advertorial, ci o altă modalitate prin care brandul chiar aduce conținut valoros).
● Colaborări cu influenceri. Acestea pot fi colaborări punctuale sau programe de endorsement pe termen lung. De exemplu: dezvoltarea unei colaborări cu 3-4 influenceri specializați pe domeniul tău, care implică testarea produsului/ serviciului și crearea de conținut autentic despre experiența lor.
● Parteneriate media pentru evenimente. Stabilirea unor parteneriate media cu evenimente relevante din industrie, unde antreprenorii pot oferi expertiză (sub formă de speech/ dezbatere) sau sponsorship în schimbul vizibilității.
● Eveniment de presă. De exemplu: evenimente de lansare, evenimente aniversare sau mese rotunde pe subiecte de interes (hot issues).
● Press trips. Deplasări organizate pentru jurnaliști în locații relevante pentru companie, cu condiția să existe un motiv solid în spate. Exemplu: deschiderea unei noi fabrici sau oferirea unei experiențe relevante pentru jurnaliști.
● Comunicare internă. Asigură-te că există coerență între ce comunici extern și ce se întâmplă în companie. Mai ales că uneori unele dintre cele mai bune povești de PR vin din interior.
Activități concrete de creare de conținut
● Articole de blog. Nu, blogul nu a murit, dimpotrivă . Articolele de blog pot aborda provocări specifice din industria în care activează brandul/ compania, cu exemple concrete și soluții practice.
● Newsletter. Dezvoltarea unui newsletter periodic care pune accent pe oferirea de conținut original și insightful.
● Ghiduri, e-books, whitepapers. Sunt resurse educaționale prin care aprofundăm anumite subiecte și care demonstrează expertiza unei companii: oferă informații, soluții, idei și bune practici, cu scopul de a educa, dar și de a „califica” lead-urile.
● Materiale video: tutoriale, documentare scurte despre istoria companiei, interviuri cu experți sau clienți mulțumiți, webinare înregistrate pe teme de specialitate, prezentări de caz sau demonstrații de produs, videoclipuri explicative de tip „cum funcționează”, behind-the-scenes din activitatea companiei, testimoniale, animații care simplifică concepte complexe etc.
● Studii de caz. Un mod structurat de a documenta modul în care o companie a rezolvat probleme specifice pentru clienți reali, oferind astfel dovezi concrete ale expertizei și eficienței serviciilor oferite.
● Infografice bazate pe date originale din business sau pe o mini-cercetare realizată în industria în care activează brandul/ compania.
● Rapoarte anuale. Despre tendințe, insight-uri, concluzii, rapoarte de transparență etc.
● Miniserii de interviuri cu experți. Interviuri scurte cu experți din industria în care activează brandul sau din industrii strategice pentru companie, publicate pe blog și distribute pe canalele de social media.
Micro-studiu de caz: Smart Infrastructure by Sixense România (2021)
Despre Sixense România
Sixense România oferă soluții digitale pentru monitorizarea infrastructurii și a construcțiilor. În 2021, când am început colaborarea, compania avea 10 ani pe experiență pe piața locală și se confrunta cu provocarea de a convinge autoritățile, dezvoltatorii și experții că monitorizarea digitală este esențială, nu doar o obligație legală adesea ignorată.
Strategia
Din etapa strategică, a reieșit programul de comunicare „Smart Infrastructure”, care a fost gândit ca un concept-umbrelă pentru a lega expertiza Sixense de o temă deja prezentă în conversația publică. În timp ce mass-media și publicul discutau despre smart cities, smart homes sau smart living, am identificat o oportunitate în a discuta și despre smart infrastructure, pentru a sublinia că la baza tuturor acestor concepte stă infrastructura inteligentă.
A fost astfel o modalitate de a face legătura între soluțiile tehnice de monitorizare digitală oferite de Sixense și beneficiile concrete, tangibile pentru noi toți. Astfel, compania a putut transforma un serviciu B2B aparent arid într-o conversație relevantă pentru publicul larg, conectându-se la preocupările existente despre infrastructura țării și siguranța construcțiilor.
Prin asocierea cu acest concept, Sixense și-a comunicat serviciile în timp ce a reușit să definească și să aducă în atenție o categorie nouă pe piața locală, poziționându-se ca expert în „infrastructura inteligentă” și creând un spațiu propriu în care competiția era minimă.
Planul de acțiuni de comunicare
Exemple de acțiuni de PR și media relations
● Publicarea primului studiu din România realizat prin satelit asupra mediului construit din București, cu preluare în prime-time TV
● Menținerea unui dialog constant cu jurnaliștii prin interviuri și articole de opinie lunare (earned & paid media)
● Extinderea conversației la nivel național prin targetarea publicațiilor locale din orașe strategice
● Lansarea unei scrisori deschise către Ministerul Transporturilor, cu componentă de advocacy
● Dezvoltarea unui proiect editorial special cu Ziarul Financiar, în care am implicat clienți și parteneri ai companiei
Exemple de acțiuni de creare de conținut
● Inițierea rubricii #SixenseDialogues pe LinkedIn, mini-interviuri cu experți invitați să răspundă pe subiecte conexe cu infrastructura smart
● Lansarea newsletterului „Smart Infrastructure by Sixense Romania”
● Dezvoltarea unui program de personal branding pentru CEO-ul companiei
● Parteneriate strategice cu organizații relevante pentru amplificarea mesajelor
Rezultate
● 98 de materiale în mass-media în 12 luni,
● reach total de 2,7 milioane
● engagement rate pe LinkedIn între 4-6%,
● peste 50 de parteneri implicați.
Sixense România și-a triplat cifra de afaceri în 2021, demonstrând cum un subiect tehnic poate deveni relevant prin comunicare strategică.
Chiar dacă astăzi am punctat tactic câteva acțiuni specifice de comunicare și PR, e important să ne reamintim mereu că acestea funcționează doar când sunt ancorate într-o viziune coerentă. Făcută bine, strategia nu este un moft, ci fundamentul care va asigura că toate eforturile de comunicare construiesc aceeași poveste despre brand.
Ce contează în final este să construiești încredere, vizibilitate și reputație – iar asta se face pas cu pas, acțiune cu acțiune, într-un efort strategic și susținut, pe termen lung.