Andreea Iovu, Startarium: „Nu rata nicio ocazie să ții un pitch”
de Crafters - 2 septembrie, 2021
Fără doar și poate, proiectele în care credem cel mai mult sunt business-urile antreprenoriale. Antreprenorii sunt oamenii pe care vrem să-i ajutăm să comunice mai bine, iar miza seriei Friday Blend e fix despre asta: un mod de a scoate la lumină insight-uri și recomandări pentru comunicarea antreprenorială, împreună cu alți specialiști din domeniu.
Astăzi atacăm direct subiectul comunicării în antreprenoriat alături de un specialist care înțelege la firul ierbii cum funcționează lucrurile în lumea start-up-urilor. Ne bucurăm să o avem invitată pe Andreea Iovu, copywriter, content creator la Startarium și om de bază în comunitatea de antreprenori creată de Impact Hub.
Am povestit cu Andreea despre ce oportunități ratează, cel mai adesea, antreprenorii la nivel de comunicare, despre mentorat și rolul lui în creșterea unui business și despre cele mai importante asset-uri ale unui start-up care este pe punctul de a pune pe picioare un efort de promovare.
Andreea, lucrezi în echipa de comunicare a celei mai mari comunități de susținere a start-up-urilor din România. Care crezi că sunt cele mai subestimate oportunități de comunicare pentru business-urile antreprenoriale?
Probabil că o oportunitate subestimată des sunt toate momentele în care antreprenorii vorbesc despre afacerile lor în contexte mai puțin formale. Adică o paletă de situații foarte diverse – de la interviurile de angajare pe care le țin până la cum explică prietenilor cu ce se ocupă.
Chiar dacă nu ar părea așa la o primă vedere, în fiecare din contextele respective e nevoie să țină un pitch. Pentru că, într-o măsură sau alta, vorbesc cu stakeholderii lor. Iar ei au toți nevoie de mesaje clare și ușor de înțeles, care pot să stea pe urmă la baza unor colaborări, de exemplu. Sau care ajută la crearea de buzz în jurul afacerii respective.
Și dacă tot am menționat pitch-urile, competițiile și programele pentru antreprenori sunt uneori subestimate ca potențial de comunicare. Iar asta poate fi o pierdere mare, pentru că ele reunesc de multe ori actori din ecosistem care sprijină start-up-urile să crească – de la investitori, la mentori, la reprezentanți ai companiilor cu care pot să desfășoare proiecte-pilot.
Concluzia aici: nu rata nicio ocazie să ții un pitch. Și pregătește-te pentru asta, evident.
Care crezi că sunt cele mai importante asseturi pe care ar trebui să le aibă un business la început de drum înainte de a porni comunicarea?
Cred că unul dintre cele mai importante asseturi în acest punct este claritatea despre valoarea pe care o produc prin ceea ce fac și despre diferențiatorii pe care i-au identificat în raport cu competiția. Altfel spus, să știe care le e propunerea de valoare.
Lucrurile astea ar trebuie să fie aliniate în primul rând în cadrul echipei – așa te asiguri că în munca de zi cu zi nu e pierdut din vedere motivul care animă eforturile colective.
Cât de important este un mentor în viața unui business antreprenorial? În ce constă, de fapt, procesul de mentorat?
Relația de mentorat poate să fie una dintre cele mai folositoare pentru un antreprenor aflat la început de drum. Pentru că antreprenoriatul este plin de incertitudini, ca să nu mai zic de anxietățile aferente, ajută de multe ori să poți să vorbești cu cineva care a trecut printr-un proces similar înaintea ta.
Și aici intervine mentoratul. Așa cum îl folosim noi în programele Impact Hub Bucharest și în Startarium, e o relație profesională în care o persoană mai experimentată (mentorul) susține și încurajează o altă persoană (mentee-ul) să își dezvolte abilități și cunoștințe specifice care să maximizeze potențialul afacerii lor și să își îmbunătățească performanțele.
E adevărat, am folosit o mini-definiție aici :), însă important de reținut este că mentoratul nu e deloc același lucru cu consultanța – adică scopul lui nu e să îți ofere soluții de-a gata, ci să te ajute mai degrabă să iei niște decizii mai bune.
Ce resurse ai recomanda unui antreprenor la-nceput de drum?
Uneori mi se pare copleșitoare cantitatea de informații pe care o avem la îndemnă și recomandările care curg una după alta.
Cu toții avem probabil la bookmarks resurse cât pentru un mini-MBA, dar nu prea știm de unde să începem și cum să le planificăm. 🙂 Cred că pentru antreprenorii la început de drum sunt importante câteva resurse de bază:
→ Categoria Unde suntem și încotro ne îndreptăm AKA materiale despre specificul industriei în care activează – statistici, trenduri, rapoarte, previziuni, posibile proiecte de lege care vizează domeniul respectiv.
→ Categoria Chiar e super-important să treci prin cartea asta AKA Business Model Generation. Te învață structura de bază a unei afaceri și cum poți testa scenarii și modele ca să te asiguri că începi să contruiești ceva solid.
→ Categoria E la un click distanță AKA cursul ghidat StartupEdu de pe Startarium. Știu că pare shameless self-promo, însă te trece prin cam toate subiectele de care trebuie să știi la început și îți dă ocazia să pui lucrurile în practică pornind de la tot felul de template-uri și instrumente de lucru. Ceea ce nu are cum să strice indiferent dacă ai doar o idee sau dacă ai început deja, dar simți că e timpul să pivotezi.