3 cheltuieli de avut în vedere pentru o comunicare solidă

de Crafters - 24 noiembrie, 2021

Să presupunem că tocmai ți-ai pus pe picioare un business și vrei să începi să comunici. De unde începi? Cum prioritizezi bugetele? Cum te asiguri că vei construi solid și coerent pe termen lung?

Deschidem discuția despre bugete cu 3 acțiuni de comunicare importante, în care – din experiența noastră – e important să investești corespunzător, chiar și atunci când simți că orice economie contează.

Dacă ne întrebi pe noi, acesta este „prețul” pe care îl plătesc toți cei care vor să construiască cu adevărat pe termen lung.

Ești gata? Să-ncepem.

 

Branding

 

Comunicarea și brandingul merg mână în mână. Înainte să te arunci în design, în crearea site-ului sau în implementarea unor acțiuni de comunicare, ia în calcul un proces de definire de brand.

Pe măsură ce numărul de companii crește în toate domeniile, odată cu el crește și nevoia de diferențiere, de „a fi altfel”. Nu vrei să fii o simplă școală de programare, vrei să fii un MBA pentru programatorii juniori care vor să se angajeze imediat după terminarea studiilor. Nu vrei să fii doar un studio de design interior, ci înțelegi că astăzi oamenii pun preț tot mai mult pe spațiile pe care le locuiesc, așa că vrei să creezi spații cu sens pentru aceștia.

E nevoie să intri într-un dialog cu cei pe care îi vizezi în comunicare, să le înțelegi nevoile, să analizezi oportunitățile, să inventariezi punctele forte și cele slabe și să esențializezi universul de brand.

Toate aceste etape fac parte dintr-un efort de definire a brandului, la finalul căruia ar trebui să fie cât se poate de clare următoarele lucruri: care este poziționarea brandului sau „brand idea”, care este personalitatea acestuia (cum vorbește, cum se comportă etc), care este stilul vizual și verbal, care sunt mesajele-cheie, care este ADN-ul de brand și pe ce atribute reale se sprijină.

Făcută temeinic, strategia de brand este o resursă super valoroasă în viața unui brand – orientează comunicarea, îi dă coerență și consistență, reduce derapajele de comunicare (inclusiv vizuale) și simplifică deciziile de comunicare.

Cu un astfel de document la bord, comunicarea are toate șansele să lucreze cu mesaje de brand solide, să construiască coerent și să facă ceea ce știe comunicarea cel mai bine: să crească nivelul de încredere al audienției în brand.

GO IN-DEPTH

 

Bugetul de branding include următoarele lucruri:

👉 strategia de brand

👉 definirea identității vizuale

👉 declinări ale identității vizuale

Timing

👉 durează de la 2 luni în sus, în funcție de complexitatea business-ului, numărul de stakeholderi ai brandului, livrabilele finale etc

Recomandări

👉 începe întotdeauna cu definirea brandului, nu cu designul sau identitatea vizuală. Din definirea brandului vor reieși toate atributele acestuira și ideea pe care va fi construit designul. Orice designer are nevoie de o direcție de acest fel.

👉 asigură-te că poți să-ți asumi esența brandului și că poți să fii consecvent apoi pe termen scurt, mediu și lung.

Costuri

👉 brandingul nu este o investiție ieftină, indiferent dacă lucrezi cu freelanceri, agenții sau studio-uri de creație. Recomandarea noastră este să lucrezi cu specialiști buni chiar dacă, pe moment, te costă mai mult. Pe termen lung, o să fie o investiție care-și va fi meritat banii.

Strategia de comunicare

 

Facem parte dintre cei care cred că efortul de comunicare – ca să aducă rezultate – trebuie să se-ntâmple pe termen mediu și lung. Și, deși sună abstract, strategia de comunicare este cea care pune brandul pe o axă coerentă de promovare.

Față de campaniile de marketing și sales, care operează preponderent cu instrumente matematice, comunicarea se bazează pe un limbaj al încrederii, așa că e important să fie, de la început, un puzzle coerent.

O strategie de comunicare răspunde pragmatic la întrebări precum: ce obiective am, cine sunt oamenii cărora mă adresez, cum pot să le fiu util, care este povestea pe care vreau să o spun, care sunt „dovezile” care susțin povestea, ce, unde și cum comunic astfel încât să-mi ating obiectivul.

Am povestit pe larg despre strategia de comunicare în ediția de aici a newsletterului nostru #punctCOMM. Tot acolo vei găsi un ghid util care te poate ajuta să pui cap la cap o strategie de comunicare corectă.

GO IN-DEPTH

 

Timing:

👉 Durează în jur de o lună, în funcție de complexitatea business-ului și timpii de feedback din partea clientului

Recomandări

👉 Definește-ți clar obiectivele înainte de a începe strategia de comunicare. Dacă ai mai degrabă nevoi urgente care țin de obiective de vânzări, reorientează-te spre o echipă de marketing. În funnel-ul de marketing, o strategie de comunicare și PR te va putea ajuta la capitolul awareness, consideration și loyalty, mai puțin pe obiective de sales/ conversion.

Costuri

👉 Nu-i ușor să generalizezi discuția despre bugete într-o industrie în care vei găsi atâtea fee-uri câți specialiști/ agenții. Poți însă să-ți iei ca reper faptul că fee-ul unei strategii poate să varieze de la câteva sute de euro (dacă lucrezi cu un freelancer) la 1k+ euro dacă lucrezi cu o agenție.

Implementare

 

Sky is NOT the limit și e bine să ai asta în vedere încă de când dai brieful către agenția de comunicare. O atitudine gândită în termeni precum „banii nu sunt o problemă” te poate pune în fața unui buget de implementare greu se susținut lună de lună de un business antreprenorial.

În implementare, soluția este să prioritizezi și să investești în acele lucruri care îți aduc cea mai mare valoare – pe termen scurt, dar mai ales pe termen mediu și lung – astfel încât să nu rămâi fără suflu la jumătatea drumului.

Din perspectiva asta, credem că e important să nu faci un compromis la următoarele capitole:

👉  Conținut bine scris. De la website și blog, la felul în care comunici cu clienții sau în social media, conținutul makes it or breaks it. Degeabă ai o super prezență în presă, dacă textele de pe canalele proprii sunt neconvingătoare, exclusiv comerciale și cu o voce care nu te reprezintă.

👉  Abilități de project management. Implementarea acțiunilor de comunicare este adesea o cursă cu obstacole: furnizori care trebuie armonizați, situații contra-cronometru, colaboratori care trebuie gestionați îndeaproape. De multe ori, un project manager bun saves the day, pe lângă bugete, timp și efort.

👉  Dezvoltarea de asset-uri care te poziționează în mintea și în viața oamenilor pe care îi vizezi. Ia în calcul că, pe lângă activități de comunicare always-on care de cele mai multe ori nu presupun un buget suplimentar, comunicarea are nevoie și de acțiuni care oferă vârfuri de vizibilitate sau de încredere în relație cu publicul pe care îl adresezi.

IN-DEPTH

 

Timing

👉 comunicarea ar trebui să fie un efort lunar

Recomandări

👉 alocă timp ca să-ți alegi partenerul potrivit. Comunicarea presupune o construcție pe termen lung, iar alegerea echipei nepotrivite te poate costa nu doar mulți bani, ci entuziasmul și încrederea de a construi temeinic încă de la început.

Costuri

👉 dacă alegi o colaborare lunară, în funcție de livrabile, vei avea un reccurent fee

👉 bugetele cresc sau scad în funcție de mai multe coordonate: livrabile, durata colabării, tipul de colaborare (agenție, freelancer, consultant etc.)

👉 dincolo de agency fee, bugetul de comunicare conține mai multe costuri. Iată câteva dintre cele mai importante de avut în vedere:

Agency fee: în funcție de competențele pe care agenția le are in-house, fee-ul poate include acțiuni de PR, de creare de conținut (pentru blog, website, social media, newsletter etc.), de project management, de consultanță.

Design: materialele vizuale pe care le vei folosi în comunicarea internă și externă pe toate canalele (vizualuri de social media, de blog, care însoțesc comunicate de presă, infografice, design dedicat unei acțiuni punctuale etc.).

Media buying: proiecte editoriale speciale cu diverși publisheri sau comunități.

Producție: materiale de brand/ promoționale, pe care le poți folosi în contexte extrem de variate (PR Delivery, evenimente de promovare, goodie bags, premii, evenimente interne etc.).

***

Rămân cu siguranță multe completări de făcut în discuția despre bugetele de comunicare, dar sperăm să fi oferit un punct de plecare și o serie de insight-uri care să clarifice de ce important să ne asumăm câteva investiții strategice.

Ca de fiecare dată însă, nu putem generaliza. Recomandările de aici nu se potrivesc tuturor, însă cu siguranță îi vizează pe cei care înțeleg valoarea unei comunicări coerente și care au în plan să construiască pe termen mediu și lung.

Despre autor

Crafters
înapoi la articole
Share via
Copy link
Powered by Social Snap