Crafters Series. Oana Odobescu, Fondator & Managing Partner: „Ceea ce fac la Crafters încă mă umple de energie, mă mișcă și mă ține în priză”
de Crafters - 12 ianuarie, 2024
#CraftersAtWork #CraftersAnniversary #KnowYourCrafter
Luna asta, aniversăm 4 ani ca agenție și 9 ani de când suntem pe piață. Cu ocazia asta, ne-am permis să ne jucăm puțin și am vrut să ne prezentăm fără să ne luăm atât de tare în serios. Așa că ne-am inspirat din structura binecunoscutului chestionar al lui Marcel Proust, căruia i-am dat un twist legat de industria comunicării. Fiecare dintre noi va răspunde acelorași 14 întrebări despre ce ne motivează la ceea ce facem, ce profesioniști admirăm sau după ce filosofie de muncă ne ghidăm.
Prima la microfon este Oana Odobescu, fondator Crafters, Managing Partner și consultant în comunicare. Printre cei care o cunosc deja de ceva timp, un om cu o gândire ascuțită, o viziune clară și multă empatie, o combinație foarte valoroasă pentru oricine îi stă prin preajmă.
Omul cu planul, pe care nu îl mai oprești când discută despre ceva ce îi place, Oana are o experiență de 13 ani în comunicare și se ocupă în prezent de dezvoltarea agenției, precum și de realizarea strategiilor de PR și comunicare pentru clienții noștri. Însă ar fi un rezumat nedrept dacă nu am menționa că, pe lângă tot ceea ce presupune munca ei de zi cu zi, Oana este și mamă, citește, ascultă podcasturi, își păstrează puțin timp și pentru o cafea bună și cumva găsește energie pentru toate (încă o tragem de limbă să ne spună cum reușește).
Dincolo de CV, vă lăsăm să o cunoașteți prin răspunsurile ei – mai jos.
Calitatea pe care o admir cel mai mult la un om de comunicare
Profesional, admir capacitatea oamenilor de PR de a gândi comunicarea unui proiect pe termen lung și de a fi, întâi de toate, consultanți pentru clienții lor.
Uman, îi admir pe cei care își fac meseria cu mult bun simț și responsabilitate, fără să contribuie la zgomotul și superficialitatea asociate uneori industriei noastre.
Ce mă motivează cel mai mult la ceea ce fac
Antreprenorii – pentru că am o admirație imensă pentru oamenii care creează ceva de la zero, dar și pentru că înțeleg ce înseamnă provocările, responsabilitatea și efortul din spatele unui business.
Șansa de a lucra la proiecte de care-mi pasă și care au sens pentru mine și pentru cei alături de care muncesc.
Privilegiul de a rămâne o agenție restrânsă, care-și selectează cu atenție clienții și care nu trebuie să sacrifice lucruri importate sub presiunea unor creșteri financiare sau de echipă.
Sentimentul că ceea ce fac la Crafters – mai ales ceea ce ține de dezvoltarea noastră ca business – încă mă umple de energie, mă mișcă și mă ține în priză.
Cel mai ambițios proiect la care am lucrat
Crafters. Poate nu e cel mai ambițios în termeni de mărime, dar e de departe proiectul în care am pus cel mai mult timp și suflet până acum. Și proiectul din care îmi iau cea mai multă adrenalină zi de zi. 🙂
Cel mai bun sfat de comunicare și PR pe care l-am primit până acum
Nu e un sfat care se aplică doar în domeniul nostru, dar e primul la care m-am gândit, așa că poate merită împărtășit. E primit de la bunica mea, care îmi spunea des „să lași mereu loc de bună ziua”.
Meseria noastră este profund colaborativă, așa că inevitabil aduce cu ea destul material pentru situații încordate sau conflictuale – cu colegii, cu clienții, cu colaboratorii. În timp, am învățat că e mai puțin valoros să mă concentrez pe cine are dreptate în astfel de situații și mult mai important să caut să „salvez” relația. Astăzi înțeleg mai bine la ce se referea bunica mea 🙂
Cea mai importantă lecție profesională de până acum
Poate că nu e cea mai importantă, însă e o lecție de business învățată mai ales în ultimii ani de Crafters și pe care Seth Godin o sumarizează excelent:
You get better clients not by getting bigger. You get better clients not by getting cheaper. You get better clients by being the kind of agency that better clients like.
Ce aș vrea să văd mai des în industrie
Mai multă vizibilitate pentru opiniile, vocile și perspectivele oamenilor foarte buni în strategie și comunicare de brand.
Mai multe contexte care să-și propună să aducă împreună profesioniștii din comunicare și PR sub forma unor comunități active, cu idei fresh și proiecte necesare pentru industrie.
Mai mult interes pentru comunicarea antreprenorială – inclusiv prin competiții și evenimente dedicate.
Și dintr-un registru personal: mi-ar plăcea să văd mai multe discuții despre ce înseamnă să fii mamă de copii mici și să îmbini fără pauză munca în comunicare, antreprenoriatul și maternitatea.
Ce aș vrea să văd mai rar la nivel de industrie
Comunicare de dragul comunicării.
Cartea de comunicare/business/PR care m-a influențat cel mai mult
Pun pe shortlist:
Small Giants – Bo Burlingham
Good Strategy, Bad Strategy – Richard Rumelt
The Company of One – Paul Jervis
Antifragil – Nicholas Taleb
Omul de comunicare pe care îl admir cel mai mult din România
Monica Jitariuc pentru sclipirea și prospețimea pe care le aduce prin munca ei;
Elena Bululete pentru că a arătat că se poate face comunicare și altfel, nu doar urmând un principiul „câștigă cel care țipă mai tare”, dar și pentru tenacitatea cu care construiește o echipă de comunicare one of a kind;
Mihai Bonca, pentru că are o minte ascuțită, opinii argumentate și perspective fresh, utile pentru orice om care crește branduri;
Codruț Baciu pentru că aduce în comunicare ceva ce vezi extrem de rar: mult umor din ăla bun. 🙂
Impactul pe care vreau să-l am în industrie
Sper – prin munca noastră de la Crafters – să ajutăm cât mai mulți antreprenori să aibă o comunicare onestă, coerentă, conectată la business-ul lor.
Filosofia de muncă
E definită de întrebările pe care mi le pun, care, cel mai adesea, iau forma asta:
„de ce așa și nu altfel?”,
„cum aduce valoare lucrul ăsta/ cum ar putea să aducă mai multă valoare?”,
„am făcut tot ce puteam mai mult și mai bine?”
Mă liniștește la final de zi să știu că nu am bifat doar o listă lungă de taskuri, că nu am făcut economie la efort și că am adus ceva în plus în proiectele în care sunt implicată, dar și în viața oamenilor cu care lucrez.
Cuvântul / expresia care mă enervează cel mai tare
„Cumva”. Acest cuvânt care relativizează totul, pe care și eu îl folosesc de multe ori și pe care sper să mi-l scot din vocabular anul ăsta.
Viitorul PR-ului/creării de conținut/comunicării
Uman.
Responsabil.
Orientat spre comunitate.
Un plan profesional pentru 2024
Să nu mă opresc din învățat.
Și să stau mai puțin prin preajma oamenilor pesimiști. 🙂 Nu e nimic mai dăunător decât vocile prăpăstioase care văd constant în jur doar scenarii de dezastru.