Cum construiești autoritate pe LinkedIn
de Crafters - 23 septembrie, 2024
Nu mai e niciun secret că LinkedIn a cunoscut un avânt important în ultimii ani. Rețeaua, care nu se număra chiar printre favorite în urmă cu ceva timp, mai ales în comparație cu mult mai popularele Facebook sau Instagram, atrage din ce în ce mai mulți utilizatori cu fiecare an care trece. Statisticile cele mai recente arată, de exemplu, că peste 4 milioane de români au un cont pe LinkedIn și în jur de 660.000 sunt și utilizatori frecvenți ai acesteia (cf. Statistia, 2023-2024).
De ce să îți pese de LinkedIn? Simplu spus: pentru că s-a dezvoltat mult peste agregatorul de job-uri și rețeaua pe care o foloseam la un moment dat doar în scopuri de recrutare/ angajare, pentru că e o platformă excelentă pentru brandurile B2B și pentru că permite încă un conținut afișat organic într-o rată mult mai bună decât alte rețele tipice de socializare. Comparația poate că e oricum forțată – LinkedIn rămâne o rețea profesională în primul rând, un spațiu în care rămâi up to date cu industria de referință, cu know-how foarte specific și cu noutăți sau trenduri de interes.
Dar cum o folosești ca să construiești autoritate în industria ta și pentru brandul tău? Ce lucruri sunt nepotrivite și, ca atare, nu te ajută să comunici cu impact? Ce să faci ca să nu te pierzi în mulțime – just another brand care încearcă să fie prezent online, pe platforma B2B? Iată perspectiva noastră.
5 opinii mai puțin populare despre comunicarea pe LinkedIn a brandului tău antreprenorial
LinkedIn-ul e doar un canal. Tratează-l ca atare
Unul dintre multele în care poți intra în contact cu targetul tău, ca brand antreprenorial. Știi să îl abordezi corect atunci când ai o strategie mai mare de comunicare, din care LinkedIn-ul este doar o parte.
Ce vrem să spunem cu asta? LinkedIn-ul nu este salvarea supremă și, mai ales, nu va da rezultate de unul singur, dacă seva comunicării nu vine și din alte activități, acțiuni sau mișcări pe care brandul tău le face în alte direcții și în alte medii. Te vei trezi repede că rămâi fără benzină și vei ajunge și la concluzia că „încă o rețea te-a dezamăgit” în ce poate face pentru tine. Asta se întâmplă dacă te uiți la LinkedIn doar ca la „o sumă de postări” și nu conectezi activitatea ta de aici cu ceea ce se întâmplă în rest în business.
LinkedIn-ul nu este încă o platformă de comunicare comercială
Subliniem asta și în virtutea faptului că, în general, atunci când vine vorba despre muncă, avem tendința să vrem să ne arătăm mai buni, mai agili, mai inteligenți. Ceea ce, desigur, nu este rău în esență (în mod evident, suntem prezenți acolo și să ne punem în valoare), însă conținutul de pe LinkedIn ar trebui să meargă mai departe de clasicele „Mă bucur să fi făcut X”, „Suntem cea mai mare companie”, „Oferim cele mai bune servicii”.
Ideea este cum faci să dai de înțeles mesaje similare, într-un mod care să nu inducă audienței tale că doar te lauzi. Și pe LinkedIn, rămâne valabil un principiu care se aplică în general în comunicare: mai degrabă caută să fii util, oferă o informație pe care nu o mai dă altcineva, fii generos cu ceea ce știi – iar ceilalți își vor da seama singuri, în timp, că ești un specialist în ceea ce faci.
Nu forța vânzarea, doar pentru că ești pe o rețea în care oamenii se află într-un mindset profesional.
LinkedIn-ul nu funcționează dacă ești inconsecvent
Am mai spus-o în trecut: comunicarea bună funcționează prin repetiție – uneori, repetiția creativă a aceluiași mesaj, în moduri diferite și care să nu plictisească. Este nevoie de timp și este nevoie să fii prezent cu frecvență, pentru ca brandul tău să fie auzit, văzut, citit și să strângă o comunitate.
Este bine să știi să te folosești de toate funcțiile pe care le permite LinkedIn, dar primează CE comunici înainte de CUM
Desigur, o bună cunoaștere a modului în care funcționează LinkedIn (cu funcția de trimitere de newsletter, de creare de articole, de realizare de poll-uri etc.) este extrem de utilă, dar nu porni niciodată de la forma conținutului, ci caută mai întâi să știi ce trebuie să comunici și de ce.
Forma vine apoi și poate fi testată, schimbată, adaptată, iar același conținut/ mesaj poate fi comunicat și în format video, și în format de newsletter sau de poll. E mult mai valoros să înțelegi și să ai răspunsul la „brandul meu ce comunică și de ce X sau Y?” decât să te preocupi din start sau să te cramponezi în a livra un format anume.
Tone of voice-ul de pe LinkedIn nu trebuie să fie cel al unei lucrări academice
Poate că e un lucru subestimat și nu chiar primul pe lista ta. Dar avem și aici tendința, pentru că ne aflăm într-un mediu pentru specialiști, să ne rigidizăm brusc și să apelăm la o așa numită „etichetă”, uneori înțeleasă greșit. Doar pentru că pe LinkedIn comunicăm B2B, asta nu înseamnă că trebuie să fim și rigizi sau că o comunicare de business sau o comunicare corporate – va trebui să fie neapărat și mult mai protocolară.
Profesionalismul nu este rigiditate. Profesionalismul nu înseamnă să scriem sau să vorbim ca în teze de doctorat. Tone of voice-ul este dictat de brand, în primul rând, și, desigur, există niște parametri în care ne putem mișca, în funcție de industrie. Dar credem că e nevoie de umanitate și în comunicarea brandurilor de pe LinkedIn, la fel ca de pe orice altă rețea.
Scurt ghid despre cum să construiești autoritate pentru brandul tău pe LinkedIn
Și-acum să trecem la „așa da” în comunicarea de pe LinkedIn. Tratăm subiectul în 5 puncte esențiale.
Cunoaște-ți pilonii de conținut
Spuneam mai sus că este mai important să știi CE comunici înainte să știi CUM comunici. Așa că aici intră în scenă pilonii de conținut. Suntem convinse că noțiunea nu îți este străină și că ai mai auzit până acum de conceptul de piloni de conținut.
Ce trebuie să faci mai întâi este să definești foarte bine care sunt temele principale în jurul cărora are sens să creezi conținut. Iată doar câteva întrebări simple pe care să ți le adresezi ca să le definești:
✓ Pentru ce militează brandul tău? Care e rațiunea mai mare pentru care există el?
✓ Ce subiecte din industria ta cunoști în profunzime?
✓ Ce nevoi, preocupări, interese sau puncte de tensiune are audiența căreia te adresezi și pe care ai putea să le adresezi prin conținut?
✓ În ce arii din industria ta este nevoie de mai multă educație, informare sau demitizare?
✓ Care sunt temele mai sensibile din industria ta despre care ai un punct de vedere sau o poziție diferită?
Definește 3-5 piloni de conținut, care să reprezinte busola pentru ceea ce urmează să devină postările brandului tău de pe LinkedIn. Este nevoie să conturezi acest univers discursiv, ca să nu te diluezi în prea multe direcții și să devii recognoscibil, în timp.
Folosește-te de stakeholderii brandului tău
Chiar dacă suntem într-o rețea dedicată mediului profesional, oamenii rămân cei mai importanți. Este important să îi pui în centrul comunicării și conținutului realizat pe LinkedIn, pentru că un brand B2B este compus din toți stakeholderii săi deopotrivă: clienți, parteneri, specialiști din echipă.
Vorbim despre un tip de comunicare ce vizează servicii, uneori servicii cu miză mare și bugete pe măsură, așa că investiția este cântărită cu atenția din partea unui potențial client. Iar investiția este influențată și de: cum arată de fapt oamenii care livrează acele servicii, ce experiență au, ce motivație, ce arată că sunt mai implicați decât alții, ce spun alți clienți despre experiența avută cu ei etc.
Toate aceste mecanisme care se petrec în mintea unui potențial client trebuie să stea la baza modului în care decizi să te folosești de conținut din mai multe direcții, nu doar de prezentări reci de servicii sau de informație mereu impersonală. Posibilitatea de a lega o relație de colaborare pe termen lung ghidează mult din decizia potențialilor clienți de a alege un brand sau altul, așa că și din acest motiv este nevoie să arăți ecosistemul de profesioniști și oameni din jurul brandului tău.
Inițiază rubrici și puncte de vedere originale
Pilonii de conținut îți pot orienta dezvoltarea unor rubrici de conținut, care să îți permită o recurență și profunzime în tratarea unui anumit subiect.
De exemplu:
✓ Un studio de frizerie canină are o rubrică dedicată micilor prieteni care îi trec pragul cu frecvență sau relației care se creează între stăpân și animalul său de companie, prezentând povestea lor și rutina de îngrijire.
✓ O școală dedicată formării de psihoterapeuți alocă o rubrică specială pentru prezentarea alumnilor sau tutorilor, cu mini-interviuri cu aceștia.
✓ O companie de fundații speciale are o rubrică specială dedicată prezentării specialiștilor din echipă, sub forma unor dialoguri cu aceștia despre cum încearcă să facă o muncă bună în fiecare zi.
✓ O companie din industria de construcții rezervă o rubrică specială dedicată prezentării unor standarde de calitate de la care nu se abate, a certificărilor obținute în acest sens și a ceea ce reprezintă ele pentru clienții lor, într-o categorie în care este nevoie de o mai mare cunoaștere și respectare a regulilor, standardelor și legislației.
Toate aceste rubrici trebuie ancorate într-un context, trebuie să derive firesc din pilonii de conținut și să fie cu adevărat relevante pentru categoria și pentru brandul tău. Apoi, cu cât produci un conținut mai bine scris, axat pe poveste, pe puncte de vedere spuse direct și transparent, cu atât ai șanse mai mari să fii văzut, în timp, ca o autoritate în domeniu.
Rămâi la un conținut firesc, care demonstrează expertiză (și nu o mimează)
Poate că este un punct subestimat, dar recomandarea noastră este să te concentrezi în primul rând pe un conținut care să aducă valoare, care să vrea realmente să-l ajute pe celălalt, care să îi dea o informație (și nu doar care să vândă) și să reprezinte un mix de detalii vagi, fără aplicabilitate.
Este mai important să demonstrezi expertiza treptat decât să spui că ești expert. Se va vedea dacă brandul tău doar imită, mimează sau este prezent de dragul de a fi prezent pe LinkedIn, însă nu acordă atenție cu adevărat unui conținut bun, tratat în profunzime și care are în centru interesul real al celui care îl citește.
Fă un mix între comunicarea pe pagina de brand și pagina personală
În anumite contexte, ajută foarte mult să existe o comunicare cross între pagina de companie și profilul personal de LinkedIn al antreprenorului sau al persoanei reprezentative pentru brand (Director general, de exemplu).
Pilonii de conținut ai brandului pot fi susținuți, prin postări de luare de poziție sau care pot să completeze perspectiva de pe pagina de companie, asumate de reprezentanții-cheie ai brandului. În plus, întotdeauna conținutul de pe o pagină personală de LinkedIn va fi mai bine primit, va fi perceput ca fiind mai autentic și mai uman decât cel de pe o pagină de companie, unde percepția generală este că „ți se va vinde ceva” în mod direct.
Acest comunicare cross poate ajuta și la transferul de autoritate și încredere între profesionist/ antreprenor și companie, precum și la mutarea firească a audienței și înspre comunitatea de pe pagina de brand.
***
Găsești și alte resurse despre comunicarea pe LinkedIn la noi pe blog, care să completeze perspectiva pe care am descris-o mai sus: