
De ce nu funcționează comunicarea brandului tău antreprenorial?
de Crafters - 21 mai, 2025
Pentru toți acei antreprenori care nu sunt încă deciși legat de startul comunicării pentru brandul lor, există tot atâția antreprenori care deja au încercat să se promoveze, care au testat mai multe activități și tactici diferite, dar pentru care impactul a întârziat să apară.
Dacă te numeri printre cei care s-au lovit de situația asta și au simțit fie că ceva nu s-a legat, fie că „au pedalat” mult și în gol, poate că te întrebi de ce nu a funcționat comunicarea pentru tine. E o problemă de mesaj, de canal sau de timing? Care ar putea fi motivele și lucrurile la care să te uiți, ca să verifici că ceea ce ai făcut a fost cu adevărat aliniat cu brandul și cu obiectivele setate?
Desigur, răspunsul la aceste întrebări nu este niciodată atât de simplu și nici nu se poate oferi cu certitudine sau cu o atât de mare ușurință (iar dacă dai de oameni care promit asta, noi am ridica o sprânceană). Răspunsul stă de obicei într-un proces mai amplu, care se numește „strategie de comunicare” și despre care noi am povestit în mai multe rânduri și în mai multe materiale diferite.
Dar, ca să ai un punct de pornire și să începi să problematizezi mai multe despre procesul de comunicare al brandului tău, vom reduce la esență câteva elemente-cheie din demersul strategic – suficiente cât să te pună pe gânduri și să te așeze într-o direcție de unde să începi să construiești mai coerent. Iată 3 posibile teritorii pe care să începi să le chestionezi.
Probleme legate de mesaj
O comunicare bună rareori stă în volum, dar stă cu siguranță în claritate. Degeaba comunici și ești prezent pe mai multe canale dacă ceea ce spui nu este și: suficient de ușor de înțeles (celorlalți le este clar ce vrei să transmiți), suficient de reprezentativ pentru brandul tău (te diferențiază) și suficient de relevant pentru audiența ta (se intersectează cu lucrurile de care le pasă celor cărora te adresezi). Ideal ar fi să le bifezi pe toate trei atunci când vine vorba despre mesajele-cheie pe care le transmiți în demersul de promovare.
Un checklist la care să-ți răspunzi în acest punct:
👉 Vorbești prea mult despre tine și brandul tău și prea puțin despre cum îi ajuți pe ceilalți, despre cum este util produsul/ serviciul tău sau despre nevoile pe care le rezolvă?
👉 Mesajul tău nu are claritate: este vag, ambiguu sau sună identic cu ceea ce spune 90% din piața în care activezi?
👉 Folosești termeni foarte complicați, prea tehnici sau care depășesc nivelul de cunoaștere/ înțelegere pentru publicul tău?
👉 Îți este greu să explici într-o frază ceea ce face brandul tău? Deseori, această frază se schimbă complet de la un canal la altul?
👉 Ai idei bune, dar fie nu le poți esențializa, fie nu le repeți suficient încât să te faci auzit și să fie memorabile pentru audiența ta?
👉 Încerci să spui prea multe – în același timp – despre brandul tău și ajungi să nu mai spui nimic concret?
O posibilă soluție, dacă bifezi una sau mai multe dintre provocările de mai sus: ai nevoie de un exercițiu de clarificare a poziționării și a poveștii brandului tău, de unde reies apoi și mesajele-cheie legate de comunicare.
Probleme legate de canal
Un alt teritoriu în care pot să apară probleme ține de alegerea canalelor unde ești prezent. Poate că pur și simplu nu ajungi unde trebuie cu mesajul tău și ajungi să te adresezi astfel unei audiențe care nu se intersectează realmente cu potențialii tău clienți/ consumatori.
Un checklist pe care să-l parcurgi aici:
👉 Ai ales canalele pe care se regăsește/ își petrece timp audiența ta?
👉 Ești prezent pe canale pe care audiența ta este pregătită să afle lucruri despre produsul/ serviciile pe care le oferă brandul tău?
👉 Oferi, pe aceste canale, conținut în formatul și în modul în care audiența ta preferă să îl consume?
👉 Adaptezi mesajele pentru fiecare canal în parte, cu atenție la specificul canalelor și mindset-ul cu care petrece timp audiența ta în fiecare loc în parte? Sau doar replici postări de la un canal la altul, fără prea multă personalizare?
👉 Știi cum să generezi conținut suficient de atractiv/ util/ relevant pentru audiența ta? Poți genera povești care să depășească simpla expunere comercială a ceea ce faci și a produselor pe care le oferi?
👉 Ai un canal activ, dar fără prea multe semnale de viață din partea audienței tale?
👉 Ți-ai irosit eforturile pe prea multe canale și în prea multe direcții diferite, greu de susținut și într-un mod inconsistent?
O posibilă soluție la problematicile care țin de alegerea canalelor pornește de la cunoașterea foarte bună a audienței tale. Câțiva pași pe care ți-i recomandăm:
🔷 Stai de vorbă cu oameni din audiența ta și solicită feedback (atenție: întotdeauna asigură-te că iei feedback doar de la persoane care bifează realmente profilul clientului tău ideal);
🔷 Explorează cu ei unde își petrec timpul – online și offline –, ce fel de conținut consumă, pe cine urmăresc, unde sunt prezenți, pe cine admiră, ce pasiuni și interese au, când/ cum apare și cum își definesc nevoia pentru un produs/ serviciu ca al tău etc. Aici îți lăsăm mai multe detalii despre punctele prin care îți recomandăm să treci într-un customer development interview, așa cum îl mai numim;
🔷 Fă un profil detaliat al oamenilor din audiența ta. Este foarte posibil să fie nevoie să desprinzi mai multe segmente diferite de public, cu nevoi diferite și cu locuri foarte diferite unde îi găsești;
🔷 În final, selectează canalele unde are sens să fii, în strânsă legătură cu ceea ce ai aflat din analiza audienței. Prioritizează între ele, dacă nu poți să fii prezent în mai multe locuri deodată;
🔷 Asigură-te că generezi un conținut bun, calitativ, de care chiar să le pese celor din audiența ta și nu unul care să adauge la zgomotul lumii în care trăim.
Probleme legate de timing
Da, inclusiv timing-ul poate fi o problemă deseori. Dacă alegi să comunici când ți se pare și nu când contează, asta poate avea efecte în impactul pe care îl ai.
Un checklist la care să fii atent:
👉 Ai perioade în care ești prezent mai des, urmate de „tăceri” sau absențe lungi?
👉 Începi campanii și demersuri de comunicare fără un argument/ o logică în spate, neancorate în context, doar că să fii prezent?
👉 Ai comunicat în perioade foarte aglomerate sau în care spațiul public a fost contaminat de alte știri/ evenimente (de exemplu: campanie electorală, crize importante etc.), fără să îți adaptezi mesajul?
👉 Ignori evenimentele sau dinamica sezonieră, care ți-ar putea susține mesajele?
👉 Ai așteptat foarte mult să începi comunicarea și acum încerci să faci prea mult, prea rapid?
👉 Ai ratat oportunități și acum vrei să recuperezi, însă contextul nu se mai potrivește și nu mai e același?
👉 Ai lansat o idee bună, dar publicul nu are suficiente informații/ suficient context/ suficientă educație, pentru a răspunde pozitiv?
👉 Nu ai integrat în comunicarea ta – lucruri din viața reală a brandului tău și evenimente fac parte din calendarul de zi cu zi al organizației?
👉 Nu știi cum să te organizezi și care este procesul prin care să te asiguri că există un calendar de comunicare realist, de care te poți ține?
O posibilă soluție vine aici din planificarea realistă și realizarea unui calendar de comunicare – unul care să funcționeze atât pentru tine, cât și pentru publicul tău și care să țină cont de: context, noutățile și lucrurile care se întâmplă în business și asigurarea unei frecvențe în comunicare.
***
De multe ori, comunicarea nu funcționează nu pentru că antreprenorii nu se străduiesc destul, ci pentru că nu știu unde să se uite prima dată, cum să prioritizeze și cum să acționeze mai strategic.
Comunicarea funcționează, dar trebuie să se intersecteze cu o serie de condiții și parametri care să o susțină și să îi dea benzină, coerență și consistență. O parte dintre acești parametri au legătură cu mesajele-cheie, canalele alese și timing-ul existent. Pentru o analiză completă și răspunsuri mai ancorate în realitatea businessului tău antreprenorial, recomandăm întotdeauna trecerea printr-un proces strategic complet. 🙂