5 lucruri pe care le-am făcut anul ăsta și care ne-au ajutat să creștem
de Crafters - 15 decembrie, 2021
Nu știm cum vă simțiți voi, dar noi ne uităm la cum a trecut anul ăsta și nu ne vine să credem că e aproape de final. Pentru newsletterul care încheie 2021, am ales să schimbăm pălăria de oameni de comunicare cu cea de antreprenori: în loc de articolul obișnuit, în care dăm mai departe know-how din comunicare, venim cu o serie de lecții pe care ni le-am luat anul ăsta și care ne-au ajutat să creștem – ca business și ca antreprenori.
În loc de bilanț, facem acest exercițiu onest prin care împărtășim cu voi cum s-a simțit 2021 pe baricadele Crafters, în speranța că oricine e parte dintr-un alt proiect antreprenorial va găsi ceva cu care să rezoneze sau la care să se gândească mai atent atunci când își pune pe agendă cum vrea să arate 2022.
Fără alte introduceri, iată 5 lucruri pe care le-am pus în practică anul acesta și care ne-au ajutat să creștem.
Ne-am definit mai clar cine suntem, ce facem și cum aducem valoare
Anul ăsta, mai mult decât de obicei, am înțeles că nu suntem pentru toată lumea și că este OK să fie așa. Iar asta a fost exercițiul unui proces prin care ne-am definit mai bine cine suntem, ce fel de servicii oferim, unde aducem cea mai mare valoare, cu ce fel de clienți vrem cu adevărat să lucrăm – dincolo de lucruri foarte pragmatice cum ar fi industria din care provin sau numărul de persoane din echipă.
Un astfel de exercițiu a venit cu tot felul de decizii la pachet, care nu au fost întotdeauna și cele mai simple. Am renunțat la clienți pentru care nu produceam suficientă valoare, am ieșit din colaborări care nu ni se păreau sănătoase, am refuzat parteneriate care ne-au ridicat semnale de alarmă, am spus pas oportunităților care nu se armonizau cu ritmul, procesele sau etica noastră de lucru.
Poate că sună ca un lux (pe care ni-l permitem încă și vrem să continuăm să ni-l permitem), însă ne-am convins că ne alegem clienții în aceeași măsură în care și ei ne aleg pe noi. Ori de câte ori nu a fost așa (mistakes have been made, vă asigurăm) sau am simțit pur și simplu că nu ne potrivim sau că nu facem cea mai bună echipă, lucrurile oricum s-au blocat mai devreme sau mai târziu.
Așa că acum ne uităm printr-un filtru mult mai analitic și alegem cu atenție proiectele și clienții. În comunicare (și în industria de servicii în general), nu e vorba doar despre ce contract mai semnezi, ci despre cum reușești să lucrezi și să construiești pe termen mai lung. Iar atunci când vrei să fii pentru toată lumea sau să închizi toate lead-urile, pierzi mult din bucuria muncii, din contribuția pe care realmente poți să o aduci și din satisfacția de a face echipă cu oameni în care chiar crezi.
Am ținut cu tot dinadinsul să ne dăm timp de reflecție
E o realitate bine cunoscută a antreprenoriatului: ești pe fugă în fiecare zi, porți multe pălării, iar agenda de to do-uri pare că nu se mai termină niciodată. E simplu ca realitatea asta să te fure. Totul e „urgent”, totul trebuie rezolvat acum.
Dar ca să și înțelegi încotro te îndrepți și de ce faci ceea ce faci, e nevoie să-ți dai periodic timp de reflecție. La fel de mult pe cât e nevoie să acționezi, să fii agil și flexibil, să prinzi oportunități din mers, e nevoie și de acest timp de calitate în care să iei distanță și să ai privirea de ansamblu.
Sigur, tendința este să-l deprioritizăm, mai ales pentru că de multe ori nu-i vedem efectele imediat, însă impactul pe termen lung există. Noi am ținut morțiș să ni-l dăm – fără ca businessul sau clienții să fie afectați în vreun fel –, fie prin ședințe de status ceva mai strategice pe care le-am avut o dată pe lună, fie în timp individual în care ne-am întrebat ce putem face mai bine, ce funcționează și ce are nevoie de ajustări. Tot acest proces ne-a dat claritate, structură și siguranță în discuțiile cu ceilalți, în felul în care facem ofertarea, în tot procesul prin care ne ghidăm clienții.
Am investit în comunicarea noastră
Știți prea bine povestea „pălărierului fără pălărie”. Tendința a fost, și în cazul nostru, să ne lăsăm pe ultimul loc atunci când a venit vorba despre comunicarea și promovarea noastră. Mai ales dacă ești parte dintr-o echipă restrânsă, când să mai fie timp să și vorbești despre ceea ce faci?
Așa că ne-am dat o provocare: ne-am tratat ca pe proprii clienți. Am avut o strategie și o direcție, am știut ce vrem să transmitem despre noi, am căutat să înțelegem cum anume putem să oferim informații care să-i ajute pe cei care luau legătura cu noi să ia o decizie în cunoștință de cauză. Ne-am dus dincolo de „vorbim despre noi” – către „ce informații putem oferi, care să-i ajute pe potențialii clienți să înțeleagă mai bine și mai rapid dacă ne potrivim sau nu și cum anume funcționează de fapt comunicarea?”.
Tot acest proces ne-a ajutat să spunem lucrurilor pe nume, să sintetizăm cunoștințele pe care le avem, să le livrăm mereu pe limba celor cu care stăm de vorbă. Adică ceea ce facem în general pe brandurile și proiectele cu care lucrăm, doar că de data asta avându-ne pe noi în centru.
Așa am ajuns la 10 ediții consecutive ale newsletter-ului nostru, #punctCOMM, primul newsletter de comunicare pentru antreprenori, la multe interviuri cu alți specialiști din comunicare, branding și marketing, ca parte din seria #FridayBlend, la recunoașterea în industrie (prin prezența recurentă în topurile ZeList pentru cele mai vizibile agenții de PR și directori de comunicare), la participarea în juriul PR Award sau la obținerea unor premii importante pentru noi, cum ar fi Small Consultancy of the Year (Romanian PR Award).
Am fost prezente în dezbaterile industriei de comunicare, am explicat cum vedem lucrurile, am anunțat parteneriatele importante și am vorbit transparent despre cum se-ntâmplă lucrurile la noi în agenție.
Ne-am redefinit constant relația cu munca
Un alt punct constant de tensiune de pe baricadele antreprenoriatului este relația cu munca: cât muncești, cum muncești, mai mult înseamnă întotdeauna mai bine, este oare totul atât de urgent pe cum pare, e nevoie să stingem focuri în fiecare zi?
Întrebându-ne mereu cum putem să muncim mai bine, am încercat să ne organizăm, să discernem între falsele priorități și ce e cu adevărat important, să spunem „nu se poate” atunci când situația o cere, să renegociem granițe, să ne dăm timp să aprofundăm și să îl petrecem în research.
E o lecție la care încă lucrăm și care încă ne mai provoacă pe alocuri, însă ne convingem în fiecare zi că, într-un domeniu în care punem la bătaie energia noastră cea mai bună, e nevoie și să o protejăm și să punem mai mare preț pe resursele pe care le folosim.
Am investit în relațiile cu oamenii din jurul nostru
Întotdeauna am spus că relațiile sănătoase sunt cele care ne hrănesc și datorită cărora evoluăm.
Iar anul acesta, am acordat o și mai mare importanță oamenilor, dincolo de rolurile lor. Celor care și-au rupt din timp să ne dea un feedback atunci când a fost nevoie, celor care au făcut ceva dincolo de contracte și înțelegeri deja existente, celor care ne-au surprins plăcut făcând cea mai bună muncă a lor, celor care ne-au întins o mână de ajutor în orice fel. Prin gesturi mici, care să le spună simplu: „mulțumim”.
Ne-am dorit să nu mai treacă vreun moment important fără să le arătăm că apreciem timpul, atenția și efortul lor; că știm ce-nseamnă să ai o agendă plină și totuși să împărtășești din ceea ce știi, să fii curios, să vrei să înțelegi, să contribui.
Asta e, poate, una dintre cele mai subevaluate abilități în ceea ce facem: să fii atent și la cei din jur și să nu-ți pierzi empatia în goana după task-uri bifate de pe listă.
***
Sperăm că și pentru voi 2021 a fost un an bun și care v-a adus concluzii la care să merite să vă gândiți de două ori. Ne revedem în 2022, mulțumim pentru călătoria de până acum. 🙂