(3/4) De la lista de to do la planul zilei. 3 idei de la Erika Popliceanu, plan.clar
de Erika Popliceanu - 26 noiembrie, 2024
Aud destul de mulți oameni spunând că, oricât de bine ar plănui totul pentru fiecare zi, mereu apar neprevăzute și urgențe care le dau planul peste cap și la final de zi simt că nu au făcut mai nimic, deși au lucrat toată ziua. Lista de to do se mărește și a doua zi istoria se repetă.
De fapt, când ți se întâmplă asta, ești cumva la firul ierbii. Nu vezi dincolo de azi și e firesc ca, pe măsură ce trec zilele, să se adune oboseală și frustrare. Ideal ar fi să știi măcar cum îți arată săptămâna, iar, ca să știi ce ai de făcut într-o săptămână, ar fi bine să știi ce urmărești să se întâmple în luna respectivă și tot așa.
Îți propun 3 pași mici și simpli prin care, în primă fază, să poți trece de la lista nesfârșită la un plan al zilei.
#1 Vezi dacă procrastinezi sau doar amâni
Fă o listă cu lucrurile pe care le ai de făcut săptămâna asta. Dacă ești în mijlocul săptămânii, scrie lucrurile pe care știai luni că le aveai de făcut și taie-le pe cele deja făcute. Apoi, taie de pe listă tot ceea ce e mai puțin prioritar decât ce ai făcut deja. Prioritar, nu urgent! După care, taie lucrurile care au un motiv întemeiat pentru întârziere (de exemplu ceva pentru care ai nevoie de mai multe informații sau ceva pentru care ai nevoie de timp ca ideile să se așeze).
Acum te uiți pe listă și ce a rămas acolo, netăiat, e ceea ce procrastinezi. Dacă le scoți un pic din câmpul vizual și din atenție, cum îți pare lista fără ele?
Dacă nu a rămas nimic netăiat, înseamnă că doar amâni și te invit să te întrebi: urgențelor sau priorităților – cui faci loc amânând ce ai tu de făcut? Vezi ce răspuns vine prima dată, fără să lași loc justificărilor.
#2 Grupează tot ce ai pe listă în 2 categorii: priorități și urgențe
Pentru fiecare dintre cele 2 categorii, întreabă-te ale cui sunt prioritățile și urgențele respective.
Sunt ale tale sau ale altcuiva? În funcție de răspunsuri, dar și de context, poți să stabilești o ordine anume în care urmează să te ocupi de ele.
Ca să nu cazi în capcana reprioritizării la nesfârșit, e util să le distribui pe zile, folosindu-te de un calendar săptămânal, însă fără multe detalii. Detaliile le treci în planul zilei pe care ți-l propun mai jos.
#3 Planul zilei
Testează-l pentru o săptămână și vezi apoi cum și cât te-a ajutat.
TL;DR: Acest articol este al doilea material dintr-o serie de 4 articole semnate de Erika Popliceanu, fondatoarea plan.clar, pentru #punctCOMM, cu scopul de a ajuta antreprenorii să navigheze cu mai multă claritate finalul de an și, implicit, începutul de 2025. Citește primul articol aici.
Newsletterul nostru #punctCOMM a fost mereu mai mult decât un newsletter de comunicare antreprenorială, iar luna asta ne bucurăm să anunțăm o colaborare editorială care NU este despre comunicare per se, ci despre cum să obținem mai multă claritate în antreprenoriat (claritate care, inevitabil, se răsfrânge și asupra comunicării).
Erika Popliceanu, fondatoarea plan.clar, va semna până la final de an rubrica obișnuită #3idei și va veni cu recomandări practice despre cum să obții mai multă claritate în antreprenoriat, dar și în viața personală.
Cu o experiență interdisciplinară în sociologie, urbanism și comunicare, Erika este în prezent Change Strategist & ghidul multor profesioniști în planificare. În cadrul plan.clar, Erika își ajută clienții să găsească claritate în situații profesionale și personale, să obțină sprijin în lupta cu procrastinarea și să-și creeze un plan spre visul lor. Pe Erika o găsiți și aici.