To ChatGPT or not to ChatGPT în comunicare
de Crafters - 26 noiembrie, 2024
Subiectul anului – în comunicare și nu numai – a fost cu siguranță ChatGPT.
Întoarsă pe toate părțile, realitatea este că ChatGPT e aici ca să rămână, fiind un instrument tot mai prezent în viețile noastre profesionale și aflându-se din ce în ce mai mult pe buzele antreprenorilor în căutare de soluții eficiente de comunicare și generare de conținut.
Doar la o radiografie rapidă, un studiu recent arată că 84% dintre români folosesc softul de inteligență artificială în scop de informare, 35% îl utilizează în scop educațional, iar 32% în contexte profesionale (sursa). Probabil că procentele sunt deja mai mari în acest moment, când avem inclusiv cursuri care te învață cum să-l pui la treabă pe ChatGPT într-un mod mai eficient, în toate domeniile de activitate, de la financiar-bancar și până la comunicare și marketing.
Și aici voiam să ajungem de fapt. Cum este folosit ChatGPT în domeniul nostru, cum poate fi el integrat cu succes și care îi sunt limitele? Sau, mai bine spus, care ar trebui să fie limitele noastre, ale tuturor, ca specialiști și oameni de business, ca profesioniști din spatele unor branduri care trebuie să comunice în continuare distinctiv, responsabil, cu valoare pentru audiențele lor?
O abordare echilibrată
Să o spunem răspicat de la început: nu suntem – și nu am fost vreodată – împotriva folosirii ChatGPT și credem că dezbaterea referitoare la cum acest tool „ne va lăsa fără job-uri” trebuie foarte mult nuanțată și moderată.
Desigur, asta nu înseamnă că nu vedem anumite riscuri, mai degrabă din folosirea lui în mod nediferențiat, neverificat și încredințându-i realizarea cap-coadă de conținut strategic și de comunicare – în numele brandului. Credem însă în ChatGPT, dacă îl folosim cu discernământ, cu responsabilitate și în arii care ne ajută pentru eficientizare.
Unde ajută ChatGPT procesul de comunicare pentru brandul tău antreprenorial
Mai exact, unde ajută ChatGPT în demersul de comunicare al unui brand? Sunt trei arii principale pe care le-am testat până acum și unde credem că ChatGPT se dovedește util.
Research
Research-ul este o parte importantă din demersul de comunicare și, spunem noi, o etapă pe care ar trebui constant să o avem în vedere, nu doar un lucru punctual pe care o agenție ar trebui să-l facă la începutul oricărui demers de comunicare.
ChatGPT poate ajuta cu informații utile și care să fie un punct de plecare – fie în înțelegerea mai bună a unei industrii sau a unei piețe noi, în reprezentarea mai bună a profilului unei audiențe pe care vrei să o targetezi, poate chiar în câteva idei de bază din care să conturezi un plan editorial pentru un anumit canal.
Mai ales pentru industriile mai tehnice, care presupun un proces de induction sau o curbă de învățare și înțelegere ceva mai amplă pentru un partener de comunicare, un tool ca ChatGPT poate să scurtcircuiteze informație specializată, dincolo de ceea ce un antreprenor sau un client poate să ofere în discuții directe agenției cu care colaborează.
Interpretare/ traducere
O altă zonă în care ChatGPT se poate dovedi relevant este traducerea și interpretarea anumitor texte și materiale de comunicare. De exemplu, dacă este nevoie de o versiune tradusă a comunicatului de presă, pe care să o trimiți către presa care adresează expații și care produce conținut în limba engleză. Sau dacă este cazul să ai postări bilingve pe anumite platforme de social media. Poate chiar în contextul în care există alte tipuri de mesaje și materiale pe care le vrei adaptate într-o altă limbă.
Recomandăm însă întotdeauna o verificare atentă și cunoașterea proprie a limbii în care ChatGPT face traducerea, pentru a corecta detalii sau anumite exprimări care nu sunt 100% corecte sau care nu transmit întru totul nuanțele textului original.
Operațiuni de rutină
Poate una dintre ariile în care ChatGPT excelează. Sunt toate activitățile de rutină, dar necesare în munca de comunicare – atât de dinamică, uneori pe atât de multe fronturi în același timp – și unde aveam nevoie de mult timp de eficientizare: corectarea textelor de typos sau diacritice, comparația între o versiune cu feedback (nemarcat) și cea originală pentru a sesiza rapid diferențele, poate chiar căutarea unor alternative de exprimare pentru anumite bucăți de conținut din diverse materiale sau mesaje uzuale.
Cu siguranță ChatGPT poate fi un suport excelent, însă rămâne chiar asta: un suport – și nu un înlocuitor al gândirii strategice a unui om de comunicare. Poate să structureze informația foarte bine, poate chiar să ofere moduri alternative de formulare a conținutului, dar întotdeauna trebuie să plece de la ceva cu care noi, ca profesioniști, îl hrănim și pe care tot noi îl analizăm și trecem printr-un filtru critic, ca rezultat final.
Unde poate să dăuneze ChatGPT comunicării pentru brandul tău antreprenorial
Desigur, pentru tot ceea ce am spus mai sus, există un „DAR”, ca în orice situație pe care o privești din mai multe unghiuri.
ChatGPT este bun și poate fi folosit pentru binele comunicării, DAR utilizarea lui fără responsabilitate poate să dăuneze nu doar comunicării cu audiența ta, ci și reputației brandului tău, pe termen lung.
Așa că, deși tentația e mare, deși pare că un astfel de instrument poate să înlocuiască orice partener de comunicare și să ofere conținut sclipitor în doar două prompt-uri și trei mișcări, nu recomandăm:
Textele copy-paste realizate cu ChatGPT
Se văd de departe. Rămân generice, fade, chiar robotice (pun intended). Nu respectă tone of voice-ul și personalitatea brandului, se simt forțate și dau informații frumos formulate, dar deseori goale de conținut, insuficient personalizate, fără opinii articulate, fără priză reală la business-ul și activitatea directă a companiei.
Știm, timpul multora este limitat și se împarte într-o singură zi între foarte multe tipuri de activități, mai ales atunci când vine vorba despre rolul de antreprenor. Dar scurtcircuitarea acestui timp prin delegarea completă și exclusivă către ChatGPT a tuturor textelor de comunicare – de la emailuri la articole sau chiar materiale de presă – poate să facă un mare deserviciu în raport cu imaginea și credibilitatea brandului tău, respectiv în relația cu audiența ta.
Mai subliniem încă un aspect: textele reale se simt, sunt conversaționale, au ritm și, chiar dacă nu sunt „perfecte” (nu în sensul de perfect asamblate în formule și secvențe corporate), au mult mai multă personalitate decât reușește ChatGPT să imprime, chiar și după multe încercări și teste.
Ideile creative luate mot à mot
ChatGPT este util pentru inspirație. Însă e important să nu confundăm inspirația, în cazul ideilor creative, cu adoptarea nediferențiată a tuturor alternativelor pe care le generează un soft AI.
De cele mai multe ori, aceste idei sunt și ele generaliste, iar unele pot fi chiar irelevante sau complet tone deaf față de un context și insight-uri cunoscute doar de către un profesionist, cu nuanțe subtile pe care un chatbot nu le poate înțelege sau internaliza pe deplin.
Citarea datelor, studiilor și surselor de informare – fără verificare amănunțită
Atenție și la citarea datelor și a oricăror surse de informare de încredere. Deseori, ChatGPT oferă și numește statistici, studii și detalii incorecte, care nu sunt updatate și care uneori nici nu mai există.
Nu degeaba ChatGPT vine cu disclaimer-ul că informațiile pe care le oferă trebuie verificate, ele nu pot fi luate întotdeauna de-a gata și nici nu ar trebui să acționăm din această mentalitate.
***
Privind la partea plină a paharului, am putea spune că existența ChatGPT obligă industria să producă texte mai bune, idei care să depășească banalitatea, o muncă ce trebuie să se ridice deasupra mediocrității. Ceea ce, în esență, ar trebui să ne ducă mai departe ca profesioniști și ar trebui să fie vești bune pentru cei care deja caută să își facă treaba cu simț de răspundere.
Este important să nu forțăm însă utilizarea ChatGPT fără input personal, fără aliniere la context, fără să problematizăm – clienți și agenții deopotrivă – aceleași lucruri care fac comunicarea să fie valoroasă: „de ce informația asta e importantă acum?”, „Cum pot să îmbunătățesc în mod real viața clienților sau consumatorilor mei, ca brand, prin comunicarea pe care o am?”, „Cum se conectează ceea ce transmit în demersul de promovare – cu esența brandului și a business-ului meu?”. Desigur, ele rămân, din păcate, doar întrebări „mari” pentru cei care se grăbesc și care vor să ardă etape.
Asta ca să nu mai aducem în discuție – o discuție mult prea lungă pentru ce își propune acest articol – despre care ar trebui să fie cu adevărat rolul unui om de comunicare și câte activități cu adevărat strategice și de impact nu ar putea fi înlocuite de un chatbot: comunicarea de criză, relația directă cu stakeholderii, consultanța acordată unui client în problematici cu miză mai mică sau mai mare, input-ul oferit într-o strategie de comunicare și conectarea tuturor elementelor dintr-un proces de comunicare integrată. Și multe altele.
Este important doar, clienți și agenții, antreprenori și echipe de comunicare, să nu cădem în capcana sau mirajul folosirii generalizate a ChatGPT și să ajungem, în acest fel, să adăugăm mai mult conținut de slabă calitate – în zgomotul și aglomerația deja ridicate din tot ceea ce înseamnă spațiu public, online sau offline.