Gânduri la 3 ani de #punctCOMM
de Crafters - 26 februarie, 2024
Se împlinesc 3 ani de când trimitem, lună de lună, #punctCOMM, newsletterul nostru de comunicare antreprenorială. E un proiect editorial care a apărut din dorința de a-i ajuta pe antreprenori să înțeleagă mai bine cum funcționează comunicarea la firul ierbii.
Ne-am dorit să facem asta prin conținut scris accesibil, care să se îndepărteze de jargonul industriei și care să ofere ceva ce simțeam că lipsește la momentul respectiv în piață: discuții oneste și pe bune pe subiecte de comunicare antreprenorială (how to-uri tratate în profunzime), dar și pe teme care nu sunt dezbătute mereu cu deschidere în public, cum ar fi bugete, așteptări realiste de la demersul de comunicare, relația client-agenție. Pentru curioși, întreaga arhivă este aici.
Și-n plus, ne mai doream ceva: să venim cu un conținut care să nu fie rupt din cărți, ci din realitatea antreprenorială pe care am ajuns să o înțelegem în profunzime după mai bine de 13 ani de când lucrăm cu branduri antreprenoriale.
Zilele astea, trimitem cea de-a 36 ediție, așa că e un moment bun să tragem linie și să facem un exercițiu de introspecție. Lăsăm în continuare câteva gânduri despre #punctCOMM: ce ne motivează, cum ne uităm la creștere, ce am învățat în acești 3 ani, în speranța că poate fi util pentru cei plănuiesc să crească un newsletter de cursă lungă.
Motivație
Să lansezi un newsletter e simplu. Să te ții însă de frecvența promisă, pe un termen cât mai lung, poate fi dificil, dacă nu chiar complicat de-a dreptul.
Sunt momente în care te simți lipsit de inspirație, când ai alte priorități sau când efortul de a-l crea e prea mare versus ceea ce simți că primești la schimb pe termen scurt. Le-am bifat și noi, una câte una, pe toate, însă ce ne-a dat un brânci de fiecare dată a fost c̶o̶f̶e̶i̶n̶a̶ ̶î̶n̶ ̶e̶x̶c̶e̶s̶ să ne-ntoarcem la „de ce-ul” de la care am pornit #punctCOMM (bine, și cofeina a ajutat de multe ori 🤭)
Ce ne dă avânt?
→ Că putem contribui. Vrem cu adevărat să punem umărul și să ajutăm antreprenorii să înțeleagă mai bine cum funcționează comunicarea: cu informații hands-on, cu lucruri spuse pe bune, cu recomandări utile. Dacă reușim să ajutăm măcar câțiva antreprenori să descurce ițele unor necunoscute în comunicare și să își ia câteva idei despre cum pot face lucrurile mai bine, atunci avem suficientă benzină să păstrăm ritmul și proiectul în mișcare.
→ Că putem să aducem împreună și alți specialiști cu care rezonăm. Credem că demersul pe care ni l-am asumat e valoros în măsura în care reușim să aducem la masă și alte voci și perspective ale mai multor specialiști – indiferent dacă aceștia sunt „competiția” noastră, cum ne-a semnalizat la un moment dat cineva. Încercăm să ieșim din paradigma asta – credem, poate cu un strop de naivitate, că într-o industrie mică, cum e a noastră, colaborarea este mai valoroasă decât competiția, iar newsletterul ne ajută să ajungem la oameni cu care împărtășim viziuni similare.
→ Că primim reacții și construim relații dincolo de newsletter. Fiecare mesaj, email, reacție în urma edițiilor pe care le trimitem ne ajută să creăm o relație directă, neintermediată, cu oameni care ne citesc. Știm că ne-am asumat o muncă pe termen lung și nu căutăm instant gratifications, însă ne motivează de fiecare dată când ducem discuția mai departe cu unul sau mai mulți dintre abonați.
→ Că învățăm mereu câte ceva nou. Fiecare ediție e mai mult decât un exercițiu de a da mai departe din practica noastră, e și un mod de a învăța și de a descoperi lucruri noi. Indiferent dacă avem sau nu timp, newsletterul ne „obligă” să ne decupăm o fereastră dedicată învățării, iar asta e un cadou pe care ne dorim să ni-l facem cât mai mult timp de acum înainte.
→ Că putem arăta un sample din cum gândim și cum facem lucrurile. Suntem oamenii de comunicare și PR care se expun doar dacă au ceva de zis; încercăm să ne ferim să creăm zgomot de fundal, iar newsletterul ne dă șansa de a construi un teren de joacă propriu, unde putem vorbi pe subiecte pe marginea cărora credem că putem aduce cu adevărat valoare.
→ Că (încă) ne place. Să fim sincere, ăsta e poate cel mai important barometru, de fapt: bucuria cu care scriem fiecare ediție. Ne place să alegem subiectele, să scriem pe marginea lor, să citim și să selectăm resurse pe care să le dăm mai departe, să invităm oameni care ar putea să contribuie alături de noi.
Creștere
Cifrele spun că sunt abonați peste 700 de antreprenori și specialiști care lucrează în structuri antreprenoriale, dintre care în jur de 70% deschid newsletterul lună de lună, în condițiile în care baza de abonați crește constant. Pentru noi, it’s huge. Nu în termeni de mărime, ci mai ales în termeni de relație și engagement.
Ne-am propus de la bun început să creștem organic – fără tam-tam, fără ad-uri, fără campanii intense de promovare. Strategia a fost să ne bazăm doar pe recomandări, word of mouth și…conținut muncit.
Știm că în industria noastră există o goană după cifre – de multe ori se pune egal între valoarea unui proiect și cifrele pe care acesta reușește să le genereze – eventual într-un timp câââât mai scurt. Pentru noi, e important ca orice cifră să fie pusă în context, pentru că, să fim sinceri, degeaba un newsletter are 20k de abonați dacă nu există alte acțiuni care să confirme că resursa respectivă e valoroasă: un open rate bun, o rată de dezabonare mică, un nivel de engaged users ridicat.
Strategia noastră de creștere s-a concentrat pe a aduce printre cititori oameni cu adevărat interesați de conținutul și subiectele #punctCOMM, iar până acum credem că ne-a ieșit – o vedem din reacțiile pe care le primim, din răspunsurile la chestionarele de discovery și din profilul celor care sunt „engaged users”.
Recomandări
Un newsletter de cursă lungă înseamnă un efort pe termen lung. Iată câteva sfaturi și recomandări pentru cei care se gândesc să pornească un proiect editorial similar:
● Nu subestima efortul de a crea un newsletter. E ușor să pornești, poate fi dificil să continui. Valabil atât pentru un newsletter de brand, cât și pentru un newsletter în nume propriu.
● Începe cu „de ce”. De ce vrei să faci asta, pentru cine, cu ce scop.
● „Newsletterul ăsta e pentru oamenii ăștia”. Dacă ai un newsletter de nișă, nu te strădui să scrii pentru toată lumea. Conturează un profil cât mai specific al celor pentru care newsletterul aduce valoare.
● Stabilește o frecvență realistă. Atenție, realistă, nu ideală :). Uite-te la resursele pe care le poți investi într-un astfel de proiect și decide ce e realist pentru tine.
● Scrie pentru oameni, nu pentru cifre. E ușor să pici în capcana cifrelor. Ai răbdare, fii consecvent, oferă plus valoare și cifrele vor apărea cu siguranță și ele.
● „Vorbește” cu abonații. Din când în când, e important să iei pulsul acestora. Cu un chestionar, cu mini-interviuri 1:1, oricum ți-e mai la îndemână și te păstrează conectat la perspectiva celor care te citesc.
Gânduri pentru și de la cititori
În final, mulțumim tuturor celor care ne dau din timpul lor lună de lună. Prețuim fiecare interacțiune cu ceea ce scriem – mesaje, feedback-uri, întrebări, distribuiri – și ne bucurăm de fiecare recomandare în parte.
Și, apropo de recomandări, iată câteva gânduri de la cititorii #punctCOMM, cărora nu o să le putem mulțumi niciodată suficient pentru cât de mult ne susțin și ne ajută:
Pentru un strop de inspirație, încheiem articolul cu o listă de newslettere pe care le așteptăm cu multă curiozitate la noi în Inbox – și care, deși nu sunt neapărat despre comunicare și antreprenoriat, se intersectează în multe puncte cu munca unui om de comunicare sau a unui antreprenor:
● The Vast and The Curious, newsletterul bilunar semnat de Andreea Roșca, cu recomandări incredibil de valoroase pentru orice antreprenor și om de comunicare
● Friday’s Read, newsletterul semnat de Cristina Chipurici, Change Strategist și unul dintre oamenii care cu adevărat nu se opresc din învățat. Valoarea pe care o oferă Cristina este uriașă pentru oricine interesat de cum să muncească și să trăiască mai conectat la el însuși.
● Lipici în comunitate, un newsletter semnat de Oana Filip, Community Builder cu peste 10 ani de experiență, dar și un storyteller extrem de bun. Oana împachetează de două ori pe lună povești din lumea comunităților de toate felurile – de la studii de caz, opinii și interviuri.
● Civilization, newsletterul semnat de Victor Kapra, care nu este despre comunicare sau antreprenoriat, dar este poate cel mai bun newsletter din România (de la cum e scris la felul în care sunt alese subiectele și conținutul).