Ioana Dodan, Arhitect și Fotograf de Brand Personal: „Nimeni nu cumpără de la oameni pentru care totul e perfect mereu”

de Crafters - 8 iulie, 2021

Astăzi, mutăm discuția de la branduri comerciale la branduri personale.

Când ești solopreneur, consultant, speaker sau, pur și simplu, un specialist foarte bun în munca lui, te poți lovi de nevoia de a avea o imagine online solidă. Pare simplu de creat, dar (cel mai adesea) nu e. Cum faci să comunici autentic pe canalele de social media, cum îți construiești un site de prezentare convingător, cum îți definești roadmap-ul brandului tău personal vizual?

Facem lumină cu Ioana Dodan, arhitect și fotograf de brand personal la The Fab Squad. Ioana nu a ales întâmplător denumirea de „arhitect”. La baza formării sale profesionale stă arhitectura, despre care spune că acum o folosește ca să creeze „case online” pentru clienții cu care lucrează. Ioana, alături de echipa sa, creează branduri personale vizuale pentru antreprenori și pentru oricine își dorește să aibă o prezență online coerentă, umană, prin care să iasă în evidență.

Am luat-o la întrebări pe Ioana despre ce-nseamnă, de fapt, un brand personal vizual, care sunt regulile de bază pentru orice antreprenor și care sunt greșelile pe care le facem în online fără să ne dăm seama. A ieșit interviul următor. 👇

 

Ioana, mai întâi, o întrebare de clarificare: ce înseamnă un brand personal vizual? Ce este și ce nu este?

Brandul personal este reputația ta de profesionist, așa că brandul personal VIZUAL este reputația ta vizuală.

Într-o lume în care sunt atât de mulți competitori în orice domeniu, consumatorii au început să ia din ce în ce mai mult decizia de a cumpăra, de a colabora, de a investi, doar atunci primesc o recomandare personală sau când știu omul din spatele produsului. Cunoașterea lui se întâmplă în majoritatea cazurilor în online, așa că e important ca atunci când intră pe profilele acestuia, să găsească un mesaj și o imagine coerente, în concordanță cu stilul personal din offline.

Când lucrăm la un brand personal vizual, ne uitam mult la cum e omul înainte ca el să vrea să vândă ceva. Întrebăm oameni din cercul lui de prieteni și cunoștinte despre cum îl văd, ce îl face diferit, cu ce culori l-ar asocia, cu ce forme. E amuzant într-un fel să vezi că toți avem deja schema noastră de culori – brand-book-ul personal – doar că nu îl conștientizăm.

Apoi facem o strategie vizuală, care are la bază aceleași concepte din branding-ul clasic, dar acum umanizate, personale. Un brand de produs va avea nevoie mereu de elementul uman ca sa poată vinde. Un brand personal îl are deja, trebuie doar șters de praf si scos la suprafață. Nu inventăm nimic.

 

Ai lucrat cu peste 2000 de persoane până acum. Care sunt nevoile pe care le rezolvă o strategie de brand personal vizual?

O strategie vizuală de brand personal te ajută pentru că, în primul rând, te limitează. Nu mai ai un infinit de opțiuni de culori si fonturi și mesaje. Poți să te concentrezi pe conținut, pe CE scrii, nu pe ce culoare are fundalul și ce font să alegi de data asta.

Pentru mulți dintre clienții noștri facem un kit de brand personalizat pentru brandul lor în Canva. Asta îi liniștește – știu că acolo își gândesc postările și că orice vizual ar folosi de acolo, merge cu ce au pus înainte și cu ce va urma. Canva e unul din tool-urile pe care le folosim cel mai des în colaborare cu clienții nostri – un gamechanger în materie de vizual.

Clienții noștri ne aleg și pentru că la noi fac tot – de la analiza a ce au acum in online, cine sunt și ce au nevoie, la harta lor vizuală, la fotografii și apoi site.

Îi liniștește să știe că au o strategie pentru site, un mod de a arăta unicitatea lor într-un mediu pe care-l pot customiza ușor. Noi creăm kitul de brand și site-ul în Squarespace, tocmai ca să poată ei să le întrețină cu ușurință după. Există un blocaj la nivel de creare de site, pe care cred că l-a generat WordPress, cu o platformă un pic neprietenoasă. Cred însă că în 10 ani toți ne vom putea face site-uri de brand personal singuri, la fel cum acum ne deschidem un profil de Instagram.

E esențial să ai spațiul tău online – adresa ta – casa ta – să nu depinzi de rețele care mâine pot să nu mai fie.

 

Care sunt regulile de bază când un antreprenor vrea să-și clădească un brand personal vizual?

Să știe cui i se adresează. Cui îi scrie. Să nu scrie sau să nu se posteze doar pentru el.

Să fie pregătit să fie vulnerabil și real. Nimeni nu cumpără de la oameni care nu au pierdut, la care totul e perfect mereu. Să arate că e OM. Pozele perfecte trebuie combinate cu cele reale, spontane.

Să aibă o hartă vizuală – e ceea ce facem noi în urma analizei – un panou care îți spune cum se comportă brandul tău vizual – culori, fonturi, tratamente grafice, tip de foto – limitările care te fac recognoscibil.

Să fie consecvent, dar să nu uite de context niciodată.

Să aibă poze clare și diverse cu el.

Să știe DE CE face ce face.

Să dea informație valoroasă gratis în online, prezentată organizat si eye-catchy.

 

Care sunt cele mai des întâlnite greșeli pe care le fac antreprenorii atunci când își construiesc brandul personal din punct de vedere vizual?  

Cei mai mulți se blochează când se lovesc de sindromul impostorului. Simt că trebuie să aibă poze perfecte și texte perfecte. Eu cred că în brand personal trebuie întâi să ai curaj, să îți spui adevărul, să folosești pozele pe care le ai, să testezi și apoi să te hotărăști la un mesaj, un ton împreună cu un strateg și cu un brand architect.

Cea mai mare greșeală e să nu-ți cunoști clientul și să pui în online informații prea diverse – să nu ai o nișă.

Apoi se întâmplă foarte des să îți placă prea multe tipuri de vizual, să fii nehotărât și mereu în căutare de vizualul perfect. Așa ceva nu există. După ce ai înțeles și ai acceptat cine ești și care e clientul tău, e esențial să vă obișnuiți să vorbiți în același tip de vizual mereu. Cu aceleași culori, tip de foto, ton, mesaj, măcar 1-3 ani.

Nu în ultimul rând, cred că toți încercăm prea mult să ne re-re-reinventăm și să reinventăm comunicarea vizuală, când eu cred ca sinceritatea, repetiția și constanța sunt mai importante.

 

De unde îți iei inspirația? Ce citești, ce asculți, la ce te uiți? 

Citesc și ascult mult despre psihologie, neuroștiință, oameni – de ce suntem cum suntem.
Podcasturi: Mind Architect, Oprah Super Soul, Red Table Talk. Muzica mă ajută mult – ascult hip hop și dansez mult pe genul ăsta de muzică. Clasa de dans e cel mai așteptat moment al săptămânii.

Când prind timp la TV și nu ma uit cu Toma la Patrula Cățelușilor, mă uit cu drag la orice reality show cu si despre case, imobiliare, renovări, HGTV.

În rest cel mai bine sunt, mă încarc și mă simt inspirată când sunt pe plajă sau măcar la o terasă cu prietenii mei, Toma și Vlad. Oamenii mei – squad-ul meu – am nevoie de ei.

#FridayBlendTalks este o serie de conversații scurte cu oameni pricepuți în ale comunicării și marketingului. În fiecare vineri, alegem un subiect de la intersecția dintre comunicare și antreprenoriat. Împreună cu alți specialiști, despicăm firul în patru și explicăm ce-nseamnă o comunicare mai bună pentru antreprenori.

Citește și:

→ Laura Ionescu, senior copywriter: “Ce înseamnă să fii altfel? Când ceri asta, când vrei asta, devii la fel ca toți ceilalți”

→ Ioana Zvâc, digital strategist: “Strategia elimină alegerile bazate pe convingeri personale”

→ Sînziana Boaru-Gîrjob, Senior PR Manager: „Convingerea că PR-ul ține loc de canal de vânzare este dăunătoare”

→ Alexandru Purcărea, designer grafic: “Etapa de documentare poate dura uneori mai mult decât procesul de creație”

→ Oana Botezatu, jurnalistă și antreprenoare: “Să scrii despre ceva e, până la urmă, ușor. Dar să convingi oamenii să plătească – aici e ceva de muncă”

→ Radu Glonț, trainer în negociere: „Cel mai important lucru care trebuie să existe în negocierea dintre client și echipa de comunicare este încrederea”

→ Alexandra Andrei, Head of Research, Communication & Social Media: “Poți trage o concluzie legată de eficiența online-ului în business-ul tău după cel puțin 3-6 luni de activități susținute”

→ Oana Filip, community builder: “O comunitate nu este o pastilă-minune pe care poți să o folosești ca să rezolvi orice” 

→ Claudiu Jojatu, strateg în comunicare digitală: „O strategie exemplară poate fi omorâtă de o implementare slabă”

Despre autor

Crafters
înapoi la articole
Share via
Copy link
Powered by Social Snap