3 idei ca să fii un lider mai bun în compania ta
de - 29 iunie, 2023
Catrinel Dumitru, coach și strateg de business, povestește în continuare despre cum să fii un lider mai bun în business-ul tău antreprenorial, pentru rubrica #3idei. Catrinel susține antreprenorii și liderii să își pună ordine în gânduri și în business, să își facă strategii și planuri și să se țină de ele până când își ating obiectivele și își împlinesc visele. Iată ideile pe care ni le-a împărtășit.
Dacă ești antreprenor, ai probabil o listă lungă de direcții în care vrei să te dezvolți: lucruri pe care să le înveți, cu care să fii la curent, la care să fii bun, pe care să le faci și roluri în care vrei să fii.
Leadershipul e aproape sigur pe lista asta lungă și e unul dintre lucrurile care atârnă greu.
Poate că știi exact ce fel de lider vrei să fii, dar ai mereu multă treaba și nu reușești să faci ce ți-ai propus. Poate te întrebi dacă ai luat deciziile corecte în business sau dacă îi inspiri pe colegii tăi. Poate urmărești anumiți lideri și te gândești că oricum nu ești ca ei.
Despre leadership se vorbește, scrie (și idealizează) mult.
Dar dacă vrei să faci azi ceva ca să fii un lider mai bun, încearcă măcar una dintre aceste 3 idei:
#1. Cine ești tu în business-ul tău?
Probabil au fost perioade în business în care ai îmbrăcat multe roluri. Chiar dacă asta e încă realitatea ta, nu trebuie să rămână așa pentru totdeauna.
E o întrebare nepotrivită pentru interviuri, dar poate una bună pentru tine: unde te vezi în 5 ani în business-ul tău?
Gândește-te: dacă atingi obiectivele financiare pe care ți le-ai propus, ce îți va permite asta anul viitor? Dar peste 3 ani? Imaginează-ți cum va arăta ziua ta atunci.
Poate că așa ai început business-ul, cu imaginea asta în minte. Sau poate că acum o creionezi. De ce ai nevoie ca să ajungi acolo?
Pune toate lucrurile astea pe hârtie. Poate fi începutul planului pentru viitorul tău în muncă și în business.
#2. Setează așteptările
Dacă ai format sau crescut o echipă, ai fost cel puțin o dată nemulțumit, dezamăgit sau furios.
Problema nu sunt oamenii, nici tu. Cel mai des, problema e că așteptările nu sunt clare și nu au fost negociate.
Nu e realist să te aștepți ca oamenii tăi să fie la fel de implicați ca tine sau să facă lucrurile ca tine.
Tu ești antreprenorul, iar asta e echipa ta. Ce îți dorești de la ei de fapt? Știi de ce au ei nevoie din partea ta?
Pune bazele unei relații corecte și mature între voi. Întreabă-te: ce e neclar acum? E ceva ce trebuie să lămuresc mai întâi cu mine?
Alocă acum timp în calendar să te gândești la asta și stabilește o primă întâlnire cu unul sau mai mulți membri ai echipei.
#3. Întreabă. Nu spune
Permite oamenilor să îți creeze propriile lor păreri, soluții și idei. Asta îi va ajuta să se dezvolte și să își asume responsabilități.
Și îți va permite ție să îți croiești drumul spre obiectivul de la punctul 1.
În coaching se spune că 80/20 e un raport bun între cât vorbește clientul, respectiv coachul. La fel și în relația dintre membrii echipei și lider. Lasă-i pe ei să vorbească.
Dacă te întreabă care e soluția, întreabă-i pe ei ce vor ei să facă. Dacă îți vine o idee genială, rabdă și spune-o la final. Dacă vezi că ceva nu merge, întreabă-i ce ar funcționa mai bine pentru ei.
Și cu orice ocazie, întreabă-i cu ce îi poți susține ca să își facă treaba. Vei fi surprins.
Ok, și cum rămâne cu cei 20% ai tăi? Aceștia sunt despre: viziune și misiune, valori, strategie și obiective. Învață să vorbești despre ele. Nimeni nu o poate face în locul tău.
***
Leadershipul nu e rezervat pentru superstaruri sau super-oameni.
Leadershipul este despre claritate, asumare și consecvență. Sună greu, dar nu imposibil, așa-i?