Cele mai frecvente prejudecăți despre comunicare ale antreprenorilor
de Crafters - 16 noiembrie, 2023
La fel ca multe domenii de dată mai recentă, și comunicarea poate fi uneori greșit înțeleasă, motiv pentru care o parte din antreprenori mențin o oarecare distanță față de aceste servicii sau asociază promovării o reputație nu tocmai pozitivă.
În articolul următor, explorăm doar câteva dintre aceste percepții sau prejudecăți pe care le-am întâlnit și pe care le-am confruntat de-a lungul timpului la antreprenorii cu care am intrat în contact. Vorbim, bineînțeles, din experiența proprie și le dezbatem pe rând, folosindu-ne de felul în care înțelegem noi comunicarea și modul în care facem lucrurile la Crafters.
Să începem.
Comunicarea înseamnă să vorbești doar despre tine
Unii antreprenori – extrem de buni la ceea ce fac – sunt reticenți expunerii care vine odată cu decizia de a-și promova businessul sau brandul. Fie că au văzut exemple nepotrivite în jur, fie că își imaginează că vor trebui să pună totul pe tapet (chiar și informație cu care nu se simt confortabil), fie nu văd legătura dintre asumarea unor puncte de vedere și modul în care se conturează, se poziționează și crește businessul lor, sunt sceptici să facă pasul în față.
Este adevărat, comunicarea fără prezența celui care a fondat sau conduce businessul în cauză nu are la fel de multă substanță și poate fi greu de susținut pe termen lung – mai ales în cazul business-urilor B2B. Oamenii se conectează cu oameni, așa că este importantă asumarea unei prezențe (în mass-media sau pe alte canale), ca antreprenor, în momentul în care începi un demers de promovare.
Pe de altă parte, această promovare nu trebuie să însemne automat și un discurs de tipul me-me-me, lipsit de substanță sau de conținut. Și, cu siguranță, comunicarea nu înseamnă să vorbești doar despre tine. De fapt, acest mod foarte comercial de a trata promovarea va face un mare deserviciu.
În schimb, pregătește-te să poți să îți asumi niște perspective despre industria în care activezi, să îți expui niște opinii, să formulezi niște puncte de vedere argumentate. Cine ești în comunicare nu trebuie să fie o persona diferită față de cine ești ca profesionist și de valorile și credințele tale. Comunicarea doar le scoate la iveală și le pune în lumină, însă, pentru a ajunge acolo, trebuie să fii conștient de care sunt acestea (și mai degrabă aici vedem o provocare decât în susținerea ulterioară a lor în fața tuturor).
Apoi, o comunicare bine făcută le va amplifica, le va nuanța și le va ambala în cel mai bun mod, pentru a ajunge la audiența brandului sau businessului tău, fără să fie totul despre tine și fără să pară un exercițiu nenatural.
Dacă încă ești reticent, poate te-ajută să te gândești și la perspectiva următoare: și dacă îți asumi o poziție publică, și dacă alegi să nu fii deloc vizibil, ceilalți își vor forma oricum o părere despre tine. Ne gândim că este mai bine să încerci totuși să o influențezi și să-ți controlezi propria narațiune, decât să lași loc de percepții greșite.
Comunicarea e glam și atât
Unii antreprenori din domenii și industrii mai tehnice, poate considerate ceva mai serioase, percep uneori comunicarea prin lentila campaniilor creative, asociate de obicei brandurilor B2C extrem de cunoscute sau unor industrii unde comunicarea a atins deja o anumită maturitate (de exemplu, beauty, FMCG etc.). Și poate se gândesc că, atât timp cât ei nu intră în șabloanele de comunicare cu influenceri, PR deliveries sau evenimente, ceea ce fac nu oferă material pentru promovare sau nu ar trebui promovat pur și simplu („noi nu suntem Coca-Cola”).
Însă dincolo de tacticile folosite sau de industria de proveniență, o comunicare bună înseamnă o conectare în profunzime la business și o înțelegere foarte atentă a modului în care funcționează acesta. Outcome-ul pe care îl vedem (de exemplu, o petrecere de lansare) este doar un livrabil care este secundar unui plan mult mai strategic și care ar trebui să fie bine ancorat în infrastructura de business și brand.
Toată gândirea din spate este extrem de importantă – și ea poate fi (și este) aplicată oricărei industrii, oricărui tip de afacere și chiar și industriilor care, în esență, par mai tehnice sau par „a nu avea nevoie” de comunicare doar pentru că promovarea nu se încadrează, în cazul lor, în elementele glam care sunt mult mai vizibile (însă nu și singurele posibile) din tot instrumentarul posibil al domeniului.
Caută mai degrabă parteneri de comunicare ancorați în business, care înțeleg modul în care funcționează acesta și sunt capabili să îl traducă în acele tactici și acțiuni potrivite și relevante pentru categoria din care face parte brandul tău antreprenorial. În acest fel, vei descoperi că e mai puțin glam și mai multă gândire strategică în spatele unei comunicări bine făcute.
Comunicarea înseamnă postări în social media
Pentru că rețelele de socializare sunt deja extrem de populare, nu este de mirare de ce, deseori, comunicarea este înțeleasă și redusă la această felie: promovarea în social media. În aceeași linie, „comunicarea înseamnă apariții în presă” este în egală măsură o afirmație care reduce mult impactul și rolul comunicării.
Dar social media, respectiv media relations (sau aparițiile în presă) sunt doar două instrumente și fețe posibile ale comunicării. Dincolo de una sau de alta, stă importanța de a gândi un sistem funcțional, de a face conexiunile între ce se întâmplă în diversele puncte de contact cu audiența brandului; stau motivele pentru care un brand adoptă un discurs sau altul, respectiv argumentele pentru care alegi o anumită rețea de socializare (și nu pe toate). Comunicarea înseamnă integrarea cu succes a tuturor acestor componente, capacitatea de a le urmări și a te asigura în permanență că nu te abați de la direcția relevantă pentru tine și brandul tău.
Desigur, comunicarea poate să însemne și „postări în social media” și poate că de multe ori chiar înseamnă un efort alocat și în această direcție, dar vei înțelege cu mult mai bine rostul acestora și te vei uita la ele ca la mai mult decât bucăți de texte și imagini publicate pe o anumită rețea, dacă partenerul de comunicare de care ești însoțit îți explică și îți arată mereu logica din spatele alegerii anumitor cuvinte, structuri sau moduri de a problematiza aceste postări. De asemenea, vei înțelege și că a alege partenerul potrivit de comunicare înseamnă mai mult decât a compara stiluri de scris, ci și de a te uita după claritate în idei, coerență între strategie și postările de social media și multe alte abilități în plus.
Comunicarea nu funcționează: am dat un comunicat de presă, nu s-a întâmplat nimic
Întrebarea-cheie pentru a dezamorsa această percepție este: cu ce așteptări ai pornit, de fapt, la drum? În primul rând, comunicarea nu este un exercițiu punctual, cash-in-cash-out, deci niciodată obiectivele de vizibilitate, reputație și credibilitate – cu care lucrează aceasta – nu vor putea fi îndeplinite dintr-o singură apariție în presă. O percepție bună se formează în urma unor contacte repetate cu brandul și în urma expunerii repetate la acesta, deseori chiar din puncte de contact diferite.
Dacă facem un exercițiu foarte simplu, și noi în viețile noastre de consumatori sau clienți cu siguranță nu reținem, nu asociem pozitiv și cu atât mai puțin nu luăm decizii de achiziție (mai ales dacă vorbim despre produse/ servicii de valoare mare) atât de rapid, deci de ce audiența noastră ar face-o, după numai un comunicat de presă, când în jur este atât de mult zgomot oricum?
Apoi, așa cum probabil se deduce din ce am spus deja, obiectivele cu care lucrează comunicarea nu sunt obiective de vânzări, așa că, dacă așteptarea era din această sferă, este firesc că promovarea a dezamăgit. Ea nu ține loc de canal de vânzări și de o strategie bine pusă la punct în această direcție.
Așadar, dintr-un comunicat de presă cu siguranță „nu se întâmplă nimic”, mai ales dacă așteptările nu sunt setate corect. Apoi, chiar și pentru obiectivele potrivite, aliniate procesului de media relations – care ar trebui să fie unul constant, lunar – este nevoie de timp, răbdare și unghiurile relevante de abordare, pentru a construi reputație și credibilitate.
***
E-adevărat, poate că uneori comunicarea chiar a dezamăgit, partenerii aleși nu au fost cei mai potriviți sau așteptările nu au fost setate corect.
Pentru o industrie mai sănătoasă și pentru ca mai mulți antreprenori să îndrăznească să apeleze la serviciile de comunicare, ni se pare important ca, din când în când, să adresăm prejudecățile sau percepțiile asupra industriei din care facem parte și care nu ni se par reprezentative pentru felul în care ne uităm noi înșine la comunicare.
Go in-depth:
👉 Comunicarea nu rezolvă orice
👉 Întrebări pe care să ți le pui înainte să alegi o echipă de comunicare
👉 La ce să te aștepți în primele 6 luni de comunicare (cu Andra Negru, Dragoș Smeu, Cristiana Andrei și Ana Jităriță)
👉 3 greșeli frecvente în comunicare (cu Adriana Liuțe, Andrei Cismaru și Teodora Iacob)