Ce le dorim antreprenorilor pentru comunicarea lor în 2025

de Crafters - 17 decembrie, 2024

Închidem anul cu gândul la antreprenori și la comunicarea brandurilor pe care le reprezintă. În loc de urările clasice, aducem împreună o serie de recomandări de la noi din echipă pentru oamenii care construiesc business-uri sau pentru cei care sunt la cârma comunicării în companii antreprenoriale.

Așadar, iată ce dorește fiecare dintre noi antreprenorilor pentru comunicarea lor în 2025:

O gândire orientată mai mult spre idei și mai puțin spre tactici

 

Tentația de a sări direct în implementare și de a gândi comunicarea ca pe o înșiruire de to do-uri poate fi puternică, mai ales atunci când presiunea de a atinge anumite obiective e la fel de mare. Riscul este să ne lovim de realitatea că demersul de comunicare își ratează potențialul și să trăim un sentiment puternic de FOMO (dat de urgența de a fi pe cât mai multe canale, de a încerca cât mai multe formate media și tactici de promovare), care – mai ales în echipe mici – are toate șansele să destabilizeze resursele de atenție, de focus, de bani.

Le doresc antreprenorilor ca în 2025 să-și adune mai des echipele de comunicare și marketing în jurul ideilor care creează și păstrează identitatea de brand, care centrează comunicarea și care construiesc un spațiu de creștere pe termen lung.

 

Consecvență

 

Un brand se construiește în timp. E nevoie de ani de zile să creezi recognoscibilitate. Și de o identitate pe care oricine lucrează la construcția de brand să o cunoască și să o apere. Le doresc, așadar, antreprenorilor să nu uite nici în 2025 – când poate presiunea pe rezultate va fi și mai puternică – faptul că inconsecvențele de orice fel bulversează consumatorii și șubrezesc reputația și nivelul de încredere într-un brand. M-aș bucura ca tot mai mulți antreprenori să aibă curajul de a rămâne pe drumul lor, pentru că, în timp, consecvența poate deveni – alături de coerență și consistență – un avantaj competitiv.

 

O voce puternică și mai asumată

 

Am mai spus-o și cu o alte ocazii: comunicarea bună înseamnă să cunoști lucrurile în care crezi și pentru ce militezi în industria în care te afli. E șansa multor branduri antreprenoriale – aceea de a-și spune mai apăsat și asumat opiniile, de a lua poziții mai clare, relevante și consistente, fără să se teamă. Vocea asta va ajuta brandurile antreprenoriale și să ofere un conținut care chiar să fie consumat, și să atragă atenția celorlalți, și să devină relevanți în categoria lor.

 

Un strop de răbdare și capacitate de construcție

 

Tuturor ne plac scurtăturile și toți ne-am dori rezultate ieri. Dar formula magică prin care să ajungem peste noapte în mintea targetului nu s-a inventat încă sau, dacă cineva o promovează (TikTok, I am looking at you), am spune că nu are cele mai sănătoase practici la bază. Așa că, dintr-un registru ceva mai abstract, în comunicarea brandurilor antreprenoriale termenul scurt și termenul lung merg mână în mână. Capacitatea de a gândi cu viziune și de a acționa cu răbdare atunci când vine vorba atât despre business, cât și despre comunicare – este esențială și pe viitor. Mai ales într-un viitor în care trebuie să ne înarmăm cu multă flexibilitate și capacitate de a ne adapta continuu la ce urmează.

Disponibilitate pentru ce se întâmplă în afara bulei sau a industriei în care activează 

 

Și asta nu doar pentru a repera oportunități noi, ci pentru a înțelege mai bine lumea în care trăim și comunicăm, cu bune și cu rele. Așa va scădea riscul comunicării nepotrivite în contexte tensionate și este mai puțin probabil să fie luați prin surprindere de schimbări nesesizate din timp, tot mai frecvente în ultimii ani. Cu toții avem biasuri, iar exercițiul de a le provoca este foarte util, oricât de inconfortabil s-ar simți uneori.

 

Evaluarea corectă a funcționează pentru brandul pe care îl au în grijă 

 

Doar pentru că apare ceva foarte atractiv – un trend care prinde teren, un canal nou în jurul căruia există foarte mult buzz  – nu înseamnă că este musai de integrat în comunicare. Sigur, uneori s-ar putea să aibă sens și să se integreze foarte bine în ceea ce face și spune brandul, dar de multe ori, aceste noutăți diluează mesajele sau distrag atenția de la ariile de focus reale. Cu alte cuvinte, este uneori mai important să acordăm atenție comunicării relevante, decât să investim timp și resurse în lucruri care nu aduc în mod real plusvaloare.

Colaborări de durată, cu încredere în peisajul media

 

Unde colaborarea pe termen lung nu înseamnă automat și bugete nesustenabile. Avem nevoie să găsim parteneri care ne împărtășesc valorile, care vorbesc despre lucrurile care contează și pentru noi sau clienții noștri, iar asta pornește de la simplul proces de a ne cunoaște mai bine. Fii atent la ce publicații aduc în discuție subiecte care contează pentru tine și în afara vieții de antreprenor, ce influencer ți-a spus o poveste cu care ai rezonat, în ce newsletter ai găsit răspunsuri la o întrebare care te-a măcinat zile la rând, apoi urmărește-le pe termen lung. Pornește de acolo și mapează, cu ajutor de la parteneri și colegi, un atlas de oameni și locuri care ți-au câștigat încrederea. Avem nevoie mai mult ca oricând de o industrie media sănătoasă, dar asta ține și de partea noastră a baricadei – dacă avem la bază relații clădite în timp, nu fără efort, ne responsabilizăm unii pe ceilalți. Și uite așa, ceea ce azi e, poate, o colaborare punctuală, mâine va fi un parteneriat valoros, pentru toată lumea.

Un loc în comunitate

 

Am să încep cu disclaimer-ul că sunt primul om care ridică din sprânceană când aude comunitate. Asta pentru că nu e de ajuns să vorbim despre asta — și a devenit, oricum, un termen overused — dacă nu suntem parte activă în ea. Valorile brandului trebuie să fie cât mai clare în comunicare, dar implicarea reală în proiecte care aduc la masă mai multe business-uri și mai mulți oameni adaugă un valoros și foarte tangibil strat suplimentar de încredere. Și nu e vorba de mari strategii de CSR sau activități făcute pentru a fi bifate – poate fi ceva mic, cum ar fi o postare despre toate locurile din care își iau colegii cafea în drum spre birou, sau ceva mai mare, cum ar fi să vorbești despre lucrurile care sunt mai apăsătoare în domeniul tău la un eveniment de profil. Un lucru de ținut minte, însă: comunitatea nu e un singur cerc, ci o rețea de cercuri care se întrepătrund.

 

Despre autor

Crafters
înapoi la articole
Share via
Copy link
Powered by Social Snap