
Valentina Ungureanu, Leverage România: „Sesiunile de consultanță sunt ca o terapie a comunicării de business”
de - 24 aprilie, 2025
Consultanța și trainingurile de comunicare pot avea două mari probleme: superficialitatea soluțiilor și lipsa de aplicabilitate în propria realitatea de business. E o frustrare de care ne-am lovit și noi de-a lungul timpului și care a avut ecou în felul în care am decis să abordăm sesiunile de consultanță și training pe care le susținem la Crafters.
Răspunsul nostru la această frustrare a venit sub forma unor procese de training și consultanță care abordează lucrurile în profunzime, aplicate doar pe realitatea de business a clienților. Asta înseamnă că evităm intervențiile punctuale și rămânem alături de antreprenori sau de echipele lor pe termen lung. Ca la terapie. 🙂
Și consultanța, și trainingul au dezavantajul de a suna destul de abstract cât să ne facă pe fiecare dintre noi să ne reprezentăm lucruri și așteptări foarte diferite. Așa că, pe principiul show, don’t tell, cel mai mult contează experiențele reale ale celor care au parcurs acest drum. De aceea, începem o serie de interviuri cu antreprenori alături de care lucrăm și care pot împărtăși, din perspectiva lor, ce înseamnă să construiești o comunicare ce sprijină cu adevărat strategia de business – fie că au apelat la programe de training, de consultanță sau la serviciile clasice de agenție.
Primul interviu din această serie este despre training și consultanță și este cu Valentina Ungureanu, Business Development Manager în cadrul Leverage România. Valentina a reușit, în ultimul an, să transforme semnificativ comunicarea Leverage. De la „comunicăm să fim și noi prezenți la „comunicăm să fim relevanți, să ne ajutăm clienții, să inspirăm și să ne lăsăm publicul să ne cunoască cu adevărat”. De la „panica lipsei de subiecte” la bucuria de a gândi strategic comunicarea. Rezultatul? Engagementul a crescut semnificativ pe rețelele sociale, în special pe LinkedIn, iar comunicarea a devenit o activitate așteptată cu nerăbdare. 🥳
De la „ce mai postez” la comunicare strategică
Cu ce provocări de comunicare te confruntai înainte să începem colaborarea?
În primul rând, mă confruntam cu veșnica dilemă – „eu ce mai postez”, „cum mă organizez să avem conținut constant, să fie relevant și care chiar să ne reprezinte”. Voiam să diversificăm, dar cred că cel mai tare îmi lipsea înțelegerea procesului din spate, cum să gândesc comunicarea, la ce să mă uit și de ce să țin cont astfel încât ceea ce comunicăm să susțină obiectivele noastre de business. Am simțit că trebuie să trecem de la „comunicăm să fim și noi prezenți” la „comunicăm să fim relevanți, să ne ajutăm clienții, să inspirăm și să ne lăsăm publicul să ne cunoască cu adevărat”.
Ce te-a făcut să te orientezi spre un training de strategie de conținut? Povestește-ne care a fost „călătoria” pe care ai parcurs-o până ai ajuns să iei decizia asta.
Mai întâi, au fost câteva discuții în care mai ceream câte un sfat de la voi și mi-am dat seama că mă ajutau mult, că mă inspirau și-mi dădeau o direcție. Apoi m-am gândit că ar putea avea și mai multă valoare puse într-un cadru mai structurat, luat de la cap la coadă, ca să nu mai ajung în panica lipsei de subiecte, de reacții și a sentimentului că nu sunt sigură dacă e bine ce fac. Cred că am întrebat dacă nu v-ați gândit să faceți și asta și probabil am prins fix momentul când și voi cochetați cu gândul de a ține traininguri.
Care a fost rezultatul programului de training? Cu ce simți că „ai rămas” după sesiunile de training?
Cel mai important este sentimentul că am înțeles la ce să mă uit în așa fel încât ce comunicăm să fie aliniat atât cu obiectivele pe termen scurt, cât și cu ce ne interesează în timp, ce vrem să sădim în mintea celor care ne urmăresc. Pe lângă asta, foarte importantă e încrederea pe care am dobândit-o că știu ce am de făcut. Odată cu asta, au venit și mai multe idei de a „îmbrăca” în tot felul de combinații mesajele pe care le avem de comunicat.
Consultanța ca parteneriat de transformare și creștere. Cum arată consultanța în practică
Ce anume te-a făcut să mergi mai departe cu sesiuni de consultanță lunare?
Sesiunile de consultanță lunare mă ajută să validez și mai ales să dezvolt idei care de la simple gânduri și scenarii nice to have se transformă în planuri concrete și acțiuni care duc în final la proiecte care chiar se întâmplă, nu rămân doar în mintea mea. Ba chiar e suficient un scurt catch-up și ajungem să croșetăm idei noi, iar aici ajută și faptul că trecând deja prin etapa de training, unde bazele au fost puse împreună și pilonii stabiliți, acum nu facem decât să punem creativitatea la treabă.
Cum ai descrie – pentru cineva care nu știe la ce se să aștepte – sesiunile de consultanță?
Ca pe sesiuni de terapie a comunicării de business. Fie vin eu cu o provocare la care găsim împreună soluții, fie rămân de la sesiunea anterioară lucruri de implementat și ne uităm de acolo ce construim mai departe. Așa că nu m-aș uita numai la sesiune în sine, cât și la perioada dintre sesiuni, care pe mine mă lasă într-un proces de digerat idei, de sădit altele noi pe care să „le dezbat cu Oana data viitoare :)” și practic dispare senzația că nu am inspirație, pentru că mintea e mult mai prezentă pe zona de comunicare, reflectorul e aprins mai des acolo și atunci ideile apar fără probleme.
Pe ce tipologii de probleme simți că te ajută cel mai mult sesiunile de consultanță?
O direcție ar fi cea de diversificat conținutul – fie prin idei noi, fie prin soluții de cum să implementez o idee care mie, singură, îmi pare că nu știu de unde s-o apuc. Oana sparge frumos „problema” în pași mici, concreți și o luăm din aproape în aproape.
O alta ar fi cea de resurse, relații, nu se poate să nu aibă un contact, să nu-i vină vreo idee de cum ajungem la cineva care știe pe cineva…
Partea de feedback pe ce fac e alta zonă unde mă ajută foarte mult, atât în CE fac, cât și pe CUM fac :).
Rezultate tangibile și transformări reale
Care a fost acel moment de „aha” când ai realizat că ceea ce lucrăm împreună începe să aducă rezultate tangibile?
Momentul în care mi-am dat seama că acum îmi place foarte mult să mă gândesc la zona de comunicare, nu mă mai sperie, ba chiar abia aștept momentul zilei alocat acestei bucăți din activitatea mea.
Dacă ar fi să traduci în lucruri concrete impactul pe care l-au avut programul de training și sesiunile de consultanță, care ar fi acestea?
Foarte concret, a crescut foarte mult engagementul pe rețelele sociale, în special pe LinkedIn, iar aici un rol important îl au conținutul și folosirea tonului care ne reprezintă.
Care a fost cea mai valoroasă intervenție din cadrul sesiunilor de consultanță? Acel sfat sau recomandare care simți că a fost poate un gamechanger.
Cel mai valoros cred că este faptul că orice gând pun pe masă devine o acțiune concretă, că nimic nu pare imposibil și că se găsesc soluții pentru multe idei, atâta timp cât ele chiar servesc unui obiectiv mai mare. Asta fiind o altă intervenție cu valoare pentru mine, validarea că o idee este bună sau nu, și că dacă e bună nu mai rămâne doar în capul meu de teamă că poate n-ar trebui să merg mai departe, știu că am acum pe cineva care ține direcția potrivită.
Ce ți-a adus cea mai multă valoare pe parcursul sesiunilor de consultanță? Ce ți-a plăcut și ce nu?
Ce îmi place e energia cu care Oana se entuziasmează la o idee dacă îi place și explodează de idei faine care mă animă și pe mine să mergem înainte cu încredere. Îmi place atenția la resurse și faptul că nu ne aruncăm la planuri care doar sună bine, dar n-ar putea să devină realitate, deci flexibilitatea, i-aș zice, cu care ne uităm la lucruri și plecăm fix de la ce avem. Nu trebuie să ne rupem gâtul doar ca să se vadă că avem idei :)).
Nu-mi place că uneori ora aceea trece prea repede.
Fiecare proces de învățare și de creștere vine cu momente de îndoială. A existat un moment când te-ai întrebat dacă merită tot efortul? Cum l-ai depășit?
Probabil că au existat la început, până m-am prins cum merg exact lucrurile, până am avut curajul să fac și să văd că chiar funcționează ce stabilim în acele sesiuni. Deci cred că așa am depășit îndoiala, acționând. 🙂
Comunicarea ca pilon de creștere pentru viitor
Simți că s-a transformat în vreun fel percepția despre rolul reputației și comunicării în business? E ceva ce înțelegi acum diferit față de momentul de-nceput al colaborării noastre?
Nu simt că s-a schimbat percepția mea, credeam în acest demers și înainte, dar acum e doar demonstrat că funcționează și că consistența și consecvența sunt cheia.
Cum ai descrie unui antreprenor abordarea și beneficiile unui program de consultanță și/ sau de training?
Ca abordare, cred că e important să știe că necesită timp și implicare, e nevoie să facă un efort de a sta cu mintea și pe zona asta. Însă mixul de antreprenor (sau om intern) și expertul Crafters cred că merită orice efort, pentru că ies niște idei foarte mișto în aceste sesiuni, idei care nu ies la lumină când stai în bula ta (pentru că antreprenorul are multe pe cap, pentru că a epuizat ideile, pentru că … diverse). În același timp, și pentru specialistul Crafters e mult mai valoros inputul cu care vine cineva care știe foarte bine businessul, care a testat, care își știe deja publicul și a trăit realitatea companiei. Iar dacă antreprenorul nu are încă toate aceste insight-uri, nu că e valoros demersul, e absolut necesar.
Ca beneficiu principal: comunicarea bine făcută susține procesul de vânzare, fie că oamenii știu deja de tine atunci când ai o primă întâlnire, fie că nu știau, dar mesajele companiei îl conving că ai ceva valoros de oferit – poate chiar o soluție la o problemă de care nici nu era pe deplin conștient.
Care e următorul capitol în povestea Leverage și cum vezi că te va ajuta fundația de comunicare pe care am construit-o împreună? ☺
Cred că următorul capitol în povestea Leverage e despre vizibilitate și impact mai mare, dar fără să ne pierdem naturalețea. Fundația de comunicare pe care am construit-o împreună ne ajută enorm, pentru că avem acum un limbaj clar, un stil care ne reprezintă și niște repere la care putem reveni ori de câte ori apare ceva nou.
Am ieșit din blocajul de „hai să mai scriem ceva” și am intrat într-o zonă în care comunicarea sprijină strategia de business. Și, poate cel mai valoros, simt că putem să creștem folosindu-ne vocea.