3 idei despre viitorul în social media. Cu Cristian Manafu, Trainer și consultant în social media
de Crafters - 25 iulie, 2023
Cristian Manafu, trainer și consultant în social media & Fondator Evensys, inventariază în continuare 3 trenduri în social media pe care orice antreprenor preocupat de viitor ar trebui să le cunoască. Cristian are o experiență de peste 22 de ani în media, comunicare și online, fiind unul dintre cei mai cunoscuți promotori ai social media în România și unul dintre cei mai apreciați organizatori de conferințe. Iată ideile pe care ni le-a împărtășit.
În urmă cu aproape 10 ani, spuneam pe scena unei conferințe că ne vom întoarce de la comunicarea deschisă (de la tot ce ne-au oferit rețelele sociale) la comunicarea personală (o comunicare închisă, directă și ferită de ochii lumii). Parțial, așa s-a întâmplat. Dacă ne uităm la Whatsapp, Messenger, Viber, Telegram, chiar și mesageria directă de la Instagram sau Snapchat, vedem că tot ce înseamnă astăzi Dark Social este la mare putere. Comunicăm mai mult direct decât public. Gândește-te la cum ai început ziua. Câte mesaje directe ai dat până acum pe Whatsapp și câte story-uri ai pus pe Insta, de pildă? Cu toate acestea, comunicarea deschisă are un impact acum mai mare ca oricând, tot mai mulți oameni fiind prezenți în social media. Ultimele date ne arată că 60% din populația lumii are un cont pe cel puțin o rețea sau aplicație de socializare.
Cum va fi viitorul social media? Acum trei ani vorbeam de Deep Fakes. Acum doi ani pariam pe metaverse și social audio. De un an suntem încântați de Generative AI și ChatGPT. Iar acum Meta tocmai a lansat Threads, o rețea bazată pe text, de parcă ne-am întors în 2008. Cine mai știe acum ce va fi!?
Sunt însă mai multe lucruri care conduc evoluția social media în următorii ani, dintre care am ales 3 tendințe astazi.
#1 VR & AR Integration
Ne este din ce în ce mai clar că fie actualele rețele sociale vor migra spre experiențe VR și AR, fie vom vedea noi rețele sociale mizând pe aceste tehnologii și atragând mulți adepți. Totul va fi imersiv, participativ, interactiv. De fapt, întrebarea pe care mulți o pun acum este: Este metaverse-ul viitorul social media? Până când vom avea un metaverse interconectat, ceea ce probabil va mai dura între 5 și 10 ani, ne vom mulțumi cu diverse aplicații VR și AR ori cu MR-ul anunțat de Apple odată cu lansarea căștilor Vision Pro. Vom asista în anii viitori la trecerea de la socializarea clasică din social media (publicăm conținut și interacționăm cu alți utilizatori) la participarea în diverse experiențe (de la a întâlni oameni în diverse locuri la shopping în magazine virtuale). AR, VR, MR, XR si orice R se va mai inventa vor oferi experiențe utilizatorilor.
#2 Decentralized Social Media
Acesta ar fi cel mai important pas făcut de rețelele sociale de la înființarea lor. Practic, vorbim despre trecerea de la rețele controlate de către o entitate la rețele fără un control central care decide, de pildă, asupra conținutului publicat sau al datelor personale (care teoretic ar fi în grija utilizatorilor). Există deja o serie de platforme descentralizate, precum Mastodon, Lens Protocol, Bluesky etc. Noile rețele ar oferi noi metode de monetizare (crypto, tokens), o securitate sporită, o libertate de expresie neîngradită și, cel mai important, o legătură directa cu audiențele, controlată de utilizatori. De urmărit deci ce mai apare în lumea dApps (decentralized apps) și DeSoc (decentralized social media).
#3 AI-Enhanced Content Creation
Suntem deja de aproape un an pe val cu Generative AI, iar ChatGPT, cel puțin, este un instrument pe care îl folosesc tot mai mulți oameni, chiar din comunicare și marketing. Texte pentru social media sunt generate prin AI în fiecare minut, creațiile vizuale au ajuns la un nivel nesperat de complexitate și fidelitate, noi aplicații sunt dezvoltate în timp ce scriu aceste rânduri (text-to-text, text-to-audio, text-to-video, picture-to-video). De pildă, LinkedIn pregătește integrarea pe scară largă (deocamdată e în teste) a status-urilor îmbunătățite prin AI. Scrii câteva cuvinte pe LinkedIn și primești automat un text generat artificial, pe care îl poți publica apoi printr-o apăsare de buton. În altă ordine de idei, noi job-uri vor apărea datorită și vechi job-uri vor dispărea sau pierde din importanță din cauza Generative AI.